Ingenieurswetenschappen: Werktuigkunde - Elektrotechniek

Ben je gefascineerd door de werking van motoren, elektrische auto’s, vliegtuigen, spaceshuttles, robots of artificiële spieren?Wil je voorbereid zijn op een internationale werkomgeving?Wil je meebouwen aan een betere wereld met schonere en duurzamere technologieën?

Lees verder

Studenten vertellen

Voor mij was de keuze om in Brussel te blijven studeren een logisch vervolg van het middelbaar, zowel qua plaats als qua studie.

Na 6 jaar in Jette, ben ik een beetje verslaafd geworden aan Brussel. Voor mij was alleen Brussel aan de orde en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. In de hoorcolleges is de sfeer veel beter door de kleinere groepen. Alles verloopt in een gemoedelijke sfeer. Proffen staan altijd klaar om je uit de nood te helpen met je vragen, zelfs tijdens de hoorcolleges. In het begin van het jaar worden er ook workshops gehouden voor het verbeteren van je studiemethodes.

De campus is een hele opluchting vergeleken met die van Leuven of Gent. Alles is op wandelafstand van elkaar.  Op 5 min. ben je aan de andere kant van de campus, wat elders niet het geval is. Misschien moet ik ook de groene kant van onze universiteit benadrukken. Als het mooi weer is kan je altijd buiten op het gras, onder een boom op een bank eten of rusten. De campus is eigenlijk 1 groot park tussen de gebouwen door.

Op het eerste zicht is Brussel als studentenstad maar saai. Dit is echter voor diegenen die Brussel nog niet goed kennen.  Naast de ontelbare cafétjes die je in de binnenstad vindt, kun je met de studentenkring ook nog heel wat plezier beleven. Zeker met een studentenkring als de PK, die elke week wel één of andere activiteit organiseert. Is het geen cantus dan is het wel een filmavond.  De studentenkringen proberen zich, anders dan in Leuven meer te profileren zoals vroeger. Ook al denken ze modern, de tradities zijn en blijven er erg belangrijk,  ook de verhalen achter de tradities zijn de moeite waard.

Om te besluiten zou ik zeggen als je deze studies aanvat is het zeker nodig dat je graag wiskunde en wetenschappen doet, anders is het moeilijk vol te houden.

Na werkzaam geweest te zijn bij o.a. Planet Internet (als gedelegeerd bestuurder), leidde ik sinds 2004 tot voor kort The Reference, het gereputeerde Belgische Web Agency. Het bedrijft werd opgericht in 1993 en was de eerste Belgische ‘site-bouwer', want zo heette dat toen.

Als pionier, stond en staat het bedrijf aan de spits van de onwaarschijnlijke revolutie die het internet in onze maatschappij teweeg heeft gebracht. En die rit is bovendien allesbehalve ten einde.

Technologie, marketing, communicatie en vormgeving

Als ingenieur is het uiteraard vanzelfsprekend om met technologie om te gaan. Maar zowel bij Planet Internet als bij The Reference spelen de aspecten ‘marketing', ‘communicatie' en ‘grafische vormgeving' een zeer grote rol. Bovendien zijn ze allesbehalve ondergeschikt aan de technologie, integendeel. Daar moet een ingenieur leren mee omgaan.

Eigen creatie zien evolueren van idee tot doos in de winkel

Puur als hobby en als balans voor een toch wel druk professioneel leven, ben ik al sinds mijn jeugd een fervent modelbouwer van radiogeleide helikopters. Een hobby waarin ik steeds innovatie en creativiteit heb nagestreefd. Via de ondoorgrondelijke en vooral wereldwijde tentakels van het internet is één van mijn originele creaties gespot door een Chinees speelgoedbedrijf dat uiteindelijk een licentie voor reproductie heeft genomen.

Een eigen creatie zien evolueren van ‘idee' tot 'doos in de winkel overal ter wereld', je kan je moeilijk meer wensen als burgerlijk ingenieur.

Kennis en manier van denken van ingenieur

Dat ik ingenieur ging worden, zeg ik trouwens al sinds mijn zes jaar. Ik was al heel vroeg bezig met motortjes, treintjes, racebanen, vliegtuigjes, en alles waar vijzen in zaten. Toen iedereen op zijn tiende een uurwerk kreeg, vroeg ik een bouwdoos elektronica. Gevolg is dat ik eigenlijk nooit heb nagedacht over wat ik ging studeren, en ik heb nooit een seconde gedacht 'had ik maar iets anders gestudeerd'. De kennis en manier van denken van een ingenieur hebben mij enorm geholpen in mijn carrière in de ICT-sector. Opleidingen in de managementsfeer zijn wel een perfecte aanvulling geweest.

Oog voor details in feiten, redeneringen en analyses

In de ingenieursopleiding leer je heel veel materie verwerken op korte tijd. Je krijgt oog voor details in feiten, redeneringen, analyses, enz. Je krijgt te maken met de fantastische uitdagingen die met technologie verbonden zijn, met nieuwe ontwikkelingen en de impact ervan op de maatschappij en het individu.

Verruim je blik richting buitenland

Ten slotte zou ik iedere student aanraden om een deel van de studieperiode in het buitenland door te brengen, door middel van uitwisselingsprogramma's en stages. België is klein, Vlaanderen nog kleiner. De confrontatie met andere culturen, andere talen, andere stijlen, andere expertises en andere dimensies, is zo bevrijdend voor de geest dat het de creativiteit alleen maar ten goede komt.

"Hoewel ik afkomstig ben van de kust, heb ik heel bewust voor de Vrije Universiteit Brussel gekozen"

Na drie ingenieursdiploma’s en een doctorstitel aan de Vrije Universiteit Brussel ging David Dehenauw in 2006 als meteoroloog aan de slag in het Koninklijk Meteorologisch instituut (KMi). inmiddels is hij een BV geworden dankzij zijn weersvoorspellingen op VTM en Radio 2. in de voetsporen van de illustere Armand Pien is hij nu een van de zeldzame weermannen die achter de schermen ook werkelijk meteoroloog is.

Hoewel ik afkomstig ben van de kust, heb ik heel bewust voor de Vrije Universiteit Brussel gekozen.

Het principe van vrij onderzoek trok me heel erg aan en ook de kleinschaligheid vond ik een enorme troef. We werkten in kleinere groepen dan aan andere universiteiten, zodat we nauwer in contact stonden met de proffen.

Onze generatie studenten zat op een scharniermoment:

De jaren tachtig waren een echte yuppie-periode waarin ingenieurs zonder probleem met- een na hun afstuderen een goede baan vonden, maar begin jaren negentig kwam de recessie die voor het eerst ook de burgerlijk ingenieurs trof. Waar onze decaan bij onze verwelkoming nog het glas hief op de vette job die we vijf jaar later zouden hebben, was het toen we afstudeerden opeens niet meer zo simpel om aan de bak te geraken. maar gelukkig wilde ik toch sowieso nog verder studeren. ik heb na mijn licentie burgerlijk ingenieur scheikunde nog een licentie materiaalkundig ingenieur behaald en een licentie ingenieur in de veiligheidstechnieken. Vervolgens heb ik ook nog gedoctoreerd, zodat ik pas in 2006 klaar was. ik heb dan ook zonder twijfel het record kotwonen gevestigd: zeventien jaar!

Echt studentikoos was ik niet.

Ik heb mij nooit laten dopen, ondanks herhaald verzoek van mijn vrienden. dat gedoe met die vuile stinkende labojassen en zo vond ik eerlijk gezegd maar niets. maar qua pinten drinken hoefde ik zeker niet onder te doen voor de rest. Ik zat op kot tegenover café de Prof en ging geregeld met mijn vrienden op café in de buurt van het station van etterbeek, en naar studentenfuiven. mijn mooiste herinnering aan mijn studententijd waren de td’s van de Perskring, daar zat het steevast boordevol mooie vrouwen (lacht).

Door mijn studies was ik als het ware voorbestemd om scheikundig ingenieur te worden.

Maar ik had al mijn hele leven een grote belangstelling voor het weer. de echte klik kwam echter pas toen ik assistent was. dat was midden in de periode van de opkomst van het internet. ’s avonds na mijn werk surfte ik wat rond, en tikte ik ‘weather’ in als zoekterm. zo ontdekte ik echte weerkaarten. ik was meteen verkocht (lacht).

Armand Pien heb ik nog goed gekend

Tot zijn overlijden liep hij hier nog elke dag rond op het kmi. dat was heel plezant. eigenlijk heb ik mijn televisiecarrière aan hem te danken. toen ik de eerste ballonvaart van Steve Fosset begeleidde, werd er een persconferentie gehouden op het kmi. daar heeft Pien tegen een journalist gezegd dat hij mij als zijn opvolger beschouwde. “david dehenauw wordt een grote”, kopte de krant de dag nadien (lacht). amper een week later kreeg ik een telefoontje. Weliswaar niet van de VRt, maar van Vtm. maar dat leek Pien niet te deren. Hij was blij voor mij en heeft me altijd gesteund.

Ik heb toch even getwijfeld voor ik de baan als weerman aanvaardde.

Ik had tijdens mijn vele etentjes met Pien gezien wat een BV-status met zich meebrengt aan publieke belangstelling en ik was niet zeker of ik dat wel zag zitten. nu nog steeds hou ik mijn privéleven consequent afgeschermd. ik ben dan wel geen typische BV, omdat ik geen ‘product’ te verkopen heb, of op de emoties van de mensen moet inspelen zoals zangers of acteurs. maar toch krijg ik af en toe vragen van magazines die willen weten hoe ik leef en hoeveel vriendinnen ik gehad heb. en ik word dan wel niet voortdu- rend lastiggevallen, maar ik moet toch zorgen dat ik in het openbaar geen onnozele dingen doe (lacht).

Ik ben een van de weinige weermannen die ook meteoroloog is.

Veel van mijn collega’s zijn bijvoorbeeld licentiaten fysica, of zelfs taalkundigen. de helft van mijn tijd breng ik door op het kmi, verdiept in wetenschappelijke weermodellen en toegepast onderzoek. dat heeft als enorm voordeel dat ik mijn weersvoorspelling kan baseren op mijn eigen waarnemingen. maar het is wel een druk bestaan, zeker omdat ik nog steeds aan de kust woon en pendel.

Er wordt helaas nog te weinig aandacht besteed aan een degelijke opleiding voor meteorologen.

Het is uiteraard niet haalbaar om voor zo’n kleine niche een volledige aparte opleiding op te richten, maar het zou perfect een onderdeel kunnen zijn van de opleiding geografie. nu zijn de meteorologen hier op het kmi van opleiding meestal wiskundigen, fysici of zelfs taalkundigen.

In de lente van 1987, mede onder invloed van enkele leraars uit het middelbaar, besloten we met enkele klasgenoten de uitdaging van de opleiding burgerlijk ingenieur aan te gaan. Enkele maanden later maakten we op de Vrije Universiteit Brussel kennis met imposante aula's en dito professoren.

Op kot werd de keuken een aangenaam toevluchtsoord en na een schuchtere verkenning van de studentenfolklore overtuigden we elkaar voor de doop. Een keuze waarvan ik de grote en positieve impact pas later zou beseffen.

Regelmatige voorbereiding van lessen is een must

De opleiding bleek al snel een hele dobber. Hoewel sommige vakken goed aansloten bij de opgedane kennis uit het humaniora, moest ik bij andere ontmoedigd vanaf de eerste lesuren de handdoek in de ring gooien. Regelmatige voorbereiding en naverwerking drong zich op. Langzaamaan echter groeide de voorkeur voor een autodidacte aanpak.

Het alsmaar dieper inzicht verwerven in de verschillende vakgebieden gaf enorme voldoening en de theoretische basis die ik tijdens de bachelorjaren heb kunnen leggen, is tijdens de masterjaren en tot op de dag van vandaag zeer nuttig gebleken.

In de masterjaren koos ik voor de richting elektronica, hoewel ik me niet precies herinner wat precies die keuze bepaald heeft. Door een groot aantal keuzevakken uit de werktuigkunde te kiezen, kreeg ik een iets bredere bagage, weliswaar ten nadele van diepgang. Waarschijnlijk is het overbodig te vermelden dat studeren veel meer inhoudt dan kennisverwerving.

Leve de studentenfolklore

Zoals velen blik ik met heimwee terug op de veelvuldig bezongen studententijd en zijn onbeperkte mogelijkheden. Vooral de studentenfolkore heeft me sterk aangegrepen en beïnvloedt. Maar ook het steentje dat ik tijdens de laatste jaren heb kunnen bijdragen aan het beleid van de universiteit heeft me heel wat voldoening gegeven. Vroeger dan gewild naderde het einde van deze zorgeloze tijd. Dankzij verscheidene studentenjobs en een bijkomende opleiding MBA kon ik de start van een professionele loopbaan nog even uitstellen maar uiteindelijk brak in 1994 de tijd van solliciteren aan.

Van projectingenieur basisontwikkeling...

De arbeidsmarkt zag er die periode niet erg gunstig uit. Een eerste sollicitatiepoging draaide alvast op niets uit. In afwachting van meer succes probeerde ik met tijdelijke opdrachten wat te verdienen. Een daarvan betrof het schrijven van software voor testdoeleinden bij Atlas Copco. Tijdens deze opdracht maakte ik kennis met de ontwikkeling van mobiele compressoren. De techniek boeide me enorm en ik prees mezelf gelukkig dat ik na het afwerken van het programma aan de slag kon als projectingenieur basisontwikkeling.

...tot hoofd afdeling basisontwikkeling aandrijvingen

Waar productontwikkeling gericht is op het invullen van een specifieke behoefte uit de markt en een scherpe planning kent, is basisontwikkeling meer technologie gedreven en is de tijdshorizon wat ruimer. In de drie jaren die volgden heb ik kennis gemaakt met een brede waaier van technologieën. Ondertussen leerde ik ook de werking van de organisatie beter kennen. In 1998 kwam ik aan het hoofd van de afdeling basisontwikkeling aandrijvingen in de Airtec divisie te staan. Hierdoor verschoof de focus van het eindproduct (de compressor-unit) naar het hart van de compressor, in het bijzonder de elektromotor. Samen met het team en externe partners ontwikkelden we hoge snelheidsmotoren specifiek voor compressoren. De veelal internationale contacten waren erg boeiend en het eindresultaat was vernieuwend en spectaculair. Ondertussen is een van deze producten op de markt en de vooruitzichten zijn veelbelovend.

Switch naar compressorgedeelte

Gewapend met de ervaring van het coördineren van een ontwikkelingsteam ben ik begin 2004 verschoven naar het compressorgedeelte, meer bepaald de olievrije schroefcompressor, een unieke technologie in een gunstige marktpositie. Om deze situatie te handhaven, investeert Atlas Copco permanent in technische verbeteringen. Denk maar aan extra functionaliteiten, geluidsreductie of efficiëntieverbetering.

Van behoefte tot product

Het is enorm stimulerend om met een competente ploeg van technici samen naar een bepaald doel toe te werken. Terugblikkend op m'n jonge loopbaan zou ik weer dezelfde keuzes maken. De wereld van techniek is wonderbaarlijk. Het geeft enorm veel voldoening een behoefte via ontwerp en prototype te zien uitgroeien tot een product dat de vooropgestelde functies vervult.

OVERTUIGD OM TE KOMEN STUDEREN AAN DE VUB?

Start je inschrijving nu!

Internationale kansen

Vanaf academiejaar 2011-2012 wordt de Master georganiseerd samen met de Franstalige zusteruniversiteit ULB in het kader van Brussels Faculty of Engineering (Bruface, zie ook www.bruface.be). Een deel van de cursussen wordt dan in het Engels gedoceerd. Daarenboven is er ook een volledig Engelstalig programma dat vooral bedoeld is voor buitenlandse studenten. Je komt dus in een internationale omgeving terecht met alle voordelen vandien en gelegenheid om je talen bij te spijkeren.

Binnen deze opleiding kan je op uitwisseling naar:

België
Duitsland
Frankrijk
Griekenland
Hongarije
Italië
Portugal
Slovenië
Zweden
Zwitserland 

Voor een actueel en gedetailleerd overzicht van alle EU en non-EU bestemmingen binnen de exchange programma’s, contacteer exchange.outgoing@vub.ac.be

Na je opleiding

Phd

Masterdiploma op zak, maar niet meteen zin om de academische wereld te verlaten? Als doctoraatsstudent voer je minstens 4 jaar lang voltijds onderzoek uit aan de universiteit. Benodigd: een promotor, een onderzoeksonderwerp en voldoende financiering. Drie keer check? Waag je kans en doctoreer.

Eerste stap op de arbeidsmarkt

Als Master in de Ingenieurswetenschappen en de titel Burgerlijk Werktuigkundig- Elektrotechnisch Ingenieur er bovenop, liggen alle wegen voor je open om een boeiende loopbaan uit te bouwen in de meest diverse maatschappelijke sectoren.

Sectoren

Typische sectoren waar een ingenieur werktuigkundeelektrotechniek zijn gading vindt, zijn:

  • de mechanica- en elektriciteitssector
  • de metaalsector
  • de sector automatisering
  • de automobiel- en transportsector
  • maar ook de dienstensector, studiebureaus, het onderwijs, de openbare diensten en de ICTsector

Brede vorming is troef op arbeidsmarkt

Dit is slechts een greep uit de brede waaier van sectoren waar afgestudeerden van de Vrije Universiteit Brussel terecht komen. Uit zowel intern als extern onderzoek blijkt dat een werktuigkundig-elektrotechnisch ingenieur van de Vrije Universiteit Brussel makkelijk werk vindt, tevreden is over zijn functie en gewaardeerd wordt door het beroepsveld. Dankzij een brede vorming maak je een vlotte overstap naar de arbeidsmarkt.

Functies

De tewerkstellingsector is één zaak, maar de functie die je uitoefent bepaalt de aantrekkelijkheid van de job. Ingenieurs hebben een leidinggevende, technische en/of onderzoeksfunctie, steeds met verantwoordelijkheid. Ben je een denker en bouw je graag modellen dan is proces- en systeemontwikkelaar misschien een goede optie. Coach je graag een team van mensen dan kan de onderhouds- of productieafdeling je interesseren. Lig je liever aan de basis van nieuwe ontwikkelingen? Bij de onderzoeksafdeling van een bedrijf of in een onderzoeksinstelling zal je zeker je gading vinden.

Je wil het professioneel helemaal maken? De VUB staat je enthousiast bij, met onder andere workshops en networkevents, permanente vormingen en startersseminaries, een eigen Career Center, hulp en tips bij sollicitaties, enzovoort. Kortom, alles voor een carrière als hoogvlieger.

Blijven studeren

Haal een dubbel diploma

Naast de klassieke uitwisselingsprogramma’s biedt de Vrije Universiteit Brussel, als enige in Vlaanderen, je de mogelijkheid om een dubbel diploma te behalen. Deze bidiplomering gebeurt via het netwerk T.I.M.E. (Top Industrial Managers of Europe), een netwerk van polytechnische scholen en technische universiteiten in Europa, incl. de Université Libre de Bruxelles.

Studeren is niet langer beperkt tot één fase in het leven. De VUB heeft daarom een groot aanbod van opleidingen die je kan combineren met een baan. Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in je vakgebied en je toekomst gaaf houden? Kies voor de combinatie ‘Werken en studeren’ aan de VUB.

Infopunt Studenten

+32-2-6292010
info@vub.ac.be

StudieBegeleidingsCentrum (SBC)

+32-2-6292306
begeleiding@vub.ac.be

StudentenAdministratieCentrum (SAC)

sac@vub.ac.be

Faculteitssecretariaat Ingenieurswetenschappen

+32-2-6292901
secr@ir.vub.ac.be