Wat leer je in de opleiding?

In de opleiding leer je maatschappelijke trends te spotten, bijvoorbeeld op het vlak van verouderen in onze maatschappij en ouderenzorg. Je leert ze ook te analyseren en interpreteren. Bovendien verwerf je de nodige inzichten om praktijk- en beleidsrelevante conclusies te trekken en erover te rapporteren en communiceren. Het uitgangspunt is steeds een positief beeld op veroudering, met nadruk op de ontwikkelingskansen van ouderen en de gunstige effecten van deze doelgroep op de samenleving. De opleiding geeft je alle kansen om je vaardigheden als expert, innovator, onderzoeker en beleidsmaker te ontwikkelen. Daarbij vertrek je vanuit een kwaliteitsvolle en multidisciplinaire wetenschappelijke methodiek, aangevuld met een voortdurende wisselwerking tussen theorie en praktijk.

Bekijk het studieprogramma

De troeven van onze opleiding Management, Zorg en beleid in de Gerontologie

• Als je werk en studies wil combineren, zit je met deze masteropleiding bij de VUB gebeiteld. De lessen vinden volledig in avondonderwijs plaats (let wel: dit betekent dat je af en toe les hebt op zaterdagvoormiddag). Daarnaast kan je het 1-jarige programma ook spreiden over een langere periode.

• De opleiding is uniek in Vlaanderen en wordt aan geen enkele andere universiteit aangeboden.

• Gerontologie is een zeer multidisciplinaire opleiding. Dat geldt voor zowel het programma als de deelnemers. De grote meerderheid van de studenten is al aan de slag in de gezondheids- of welzijnssector. De heel verschillende opleidingen die zij volgden en/of de functies die ze uitoefenen, zijn een interessante verrijking waar we tijdens de lessen ook actief op inspelen.

Ontdek alle troeven van de VUB

Na je studie

2 op de 3 afgestudeerde masters in Management, Zorg en Beleid in de Gerontologie werken in de gezondheidszorg of in een aanverwante sector. Denk aan ziekenhuizen, revalidatiecentra, woonzorgcentra, OCMW’s, centra voor geestelijke gezondheidszorg, ... Daarnaast zijn er jobmogelijkheden bij ziekenfondsen, gemeente- en provinciebesturen, de Vlaamse en federale overheid, patiëntenorganisaties en verzekeringsinstellingen. Ook in de onderwijssector en (universitaire) onderzoekscentra ben je met een masterdiploma Gerontologie graag gezien.

Ontdek je beroepsmogelijkheden

Onze alumni aan het woord

Benieuwd of deze opleiding helemaal iets voor jou is? Waarom hoor je het niet gewoon van één van onze studenten zelf! Laat je inspireren door de persoonlijke ervaring van onze kersverse afgestudeerde.

2022_Infopunt studenten tijdens infodag_24 april_Etterbeek_VUB

Deze opleiding beter leren kennen?

Wil je je verdiepen in deze VUB-opleiding? Neem deel aan onze (online) studiekeuzeactiviteiten. Doorblader onze brochure, chat met studenten, stel vragen aan onze proffen tijdens een online infosessie, lees getuigenissen van alumni of doe mee aan een open lesdag of infodag.

Overzicht