VOETendagen

Een juiste studiekeuze voor het hoger onderwijs maken: niet evident. Hoe help je als leraar, directie of school je leerlingen net die opleiding kiezen die hun individuele slaagkansen verhoogt? De Vrije Universiteit Brussel staat voor je klaar. Met diverse workshops en voorbereidende activiteiten, speciaal voor jouw leerlingen uit de derde graad, ontdekken ze wat het betekent om te studeren aan een universiteit. Soms speels, vaak interactief, steeds boeiend en leerrijk. Alle activiteiten voldoen aan de vakoverschrijdende eindtermen (VOETen). Daarom heten ze ook ‘VOETendagen’.

Tijdens deze dagen bieden wij jullie tal van workshops aan, zowel ‘hands-on’ workshops als infosessies over de opleidingen en over studiekeuze. Als leerkracht schrijf je je leerlingen in, maar je kiest op niveau van de leerling een thema op maat van zijn/haar interesses. Zo wordt elke leerling tijdens zo’n dag ondergedompeld in een thema binnen zijn interessegebied.

Zak af naar de campus

Kom met je leerlingen naar een van onze 5 gratis VOETendagen en proef van heel wat workshops via 9 interessante thema’s:

Studiekeuze en competenties

Wat ga ik studeren? Kan ik dit wel? Deze themadag maakt komaf met de keuzestress van je leerlingen toont hen welke stappen ze kunnen zetten om een doordachte en gefundeerde opleidingskeuze te maken. Met introductie op academisch vakjargon.

Reserveer plaatsen! 

Wetenschappen

Is waarom de enige vraag die je leerling bezighoudt? Laat je leerling proeven van Wetenschappen als Biologie, Chemie, Geografie, Fysica en Sterrenkunde, Wiskunde en Computerwetenschappen. Van het bestuderen van levende intelligente wezens tot het creëren van artificiële intelligentie.

Reserveer plaatsen!

ingenieur worden

Leerlingen die zich op elk vraagstuk storten en de wereld functioneler, efficiënter en milieuvriendelijker wensen, je herkent ze meteen. Zij zien (Bio-) Ingenieurswetenschappen vast helemaal zitten. Om expertise te kweken in biotech, fotonica, moleculaire chemie, architectuur, (post)industriële processen of IT. Laat ze dan zeker proeven van onze mix van hoorcolleges en boeiend laboratoriumwerk.

Reserveer plaatsen!

Talen

Zitten er polyglotten in spe in je klas? Taal- en letterkunde leert je leerlingen spelen met woordenschat en grammatica, maar brengt ook inzicht in de complexe wisselwerking tussen taal, cultuur en mensen. In de tolkcabine ontdekken ze welke kwaliteiten een tolk nodig heeft. Een carrière in toerisme, diplomatie, internationale politiek of handel? Die start je in Brussel.  

Reserveer plaatsen!

Cultuur en maatschappij

Is jouw leerling gebeten door de geschiedenis van doen én denken? Zeker weten dat het dan een van deze richtingen wordt. Geschiedenis probeert het verleden te begrijpen aan de hand van wat er overschiet. Wat dingen zeggen over mensen die ze maakten is dan weer het domein van Kunstwetenschappen of Archeologie. Of wie weet kiest je leerling eerder voor de geschiedenis van het denken zelf: welkom in de Filosofie.

Reserveer plaatsen!

Mens en maatschappij

Heb je in je klas meesters in psychologie, menselijke interactie en groepsdynamiek?  Agogische Wetenschappen en Psychologie leggen zich allebei toe op de mens in de maatschappij. Lijkt Arbeids- en Klinische Psychologie hen wel wat? Jawel, psychologen zijn zeer waardevol voor topteams in elk bedrijf.

Reserveer plaatsen!

Sociale wetenschappen

Heeft je leerling steeds die drang te willen begrijpen hoe de maatschappij in elkaar zit? Dan raden we drie cruciale disciplines aan: Politieke wetenschappen, Sociologie en Communicatiewetenschappen. Omdat deze domeinen sterk met elkaar vervlochten zijn, kan je leerling zelfs kennismaken met onze Engelstalige bachelor Social Sciences: een uitgelezen synthese van alledrie, zeg maar.

Reserveer plaatsen! 

Economie

Heeft je leerling de mond vol over economie en de impact op ondernemen, jobs, prijzen, rentes, wisselkoersen, internationale politieke verhoudingen en innovatie? Laat ze die wetenschap over cijfertjes én mensen even aftasten, met een stevige portie wiskunde en statistiek, maar ook met heel wat praktische workshops. Ideaal voorsmaakje op hun opleiding Economie, Toegepaste Economische Wetenschappen of Handelsingenieur.

Reserveer plaatsen!

Rechten

Geboren speurneus of tegen onrecht? Via de opleiding Rechten proeft je leerling van een carrière als bedrijfsjurist over advocaat tot notaris of magistraat. Burgers beschermen, daders vatten, werken in onderzoeks- of forensische laboratoria: we gooien die wereld van de Criminologie even helemaal open.

Reserveer plaatsen! 

Social Teacher

Een digitale krant of een e-book maken, hoe begin je daaraan? Hoe kun je met gebruik van sociale media het groepsgevoel in de klas versterken? Welke tools zijn een vat vol inspiratie voor je lesgeven? Hoe breng je de buitenwereld in de klas? Hoe kun je sociale media inzetten om je leerlingen gerichter feedback te geven?

We vertrekken in deze sessie steeds vanuit een didactische invalshoek en kijken dan hoe digitale tools de lessen kunnen ondersteunen. We verzamelden een hele reeks werkvormen en zochten naar digitale hulpmiddelen die leerkrachten kunnen gebruiken. Zo bieden we een uitgebreide ingrediëntenlijst die gegarandeerd inspireert!

Praktisch: Deze workshop duurt 2 tot 3 uur en gaat door in de namiddag. Zo kan u ook deelnemen aan het netwerkmoment in de voormiddag.  

Reserveer hier! 

Voorbereiden op hoger onderwijs

We willen allemaal zo graag dat onze leerlingen het op de hogeschool of aan de universiteit zullen maken. Alle ‘secundaire’ inspanningen ten spijt, hebben de kersverse studenten het er de eerste weken vaak heel erg moeilijk. Hoe komt dat? Daarom zoeken we antwoorden op vragen als: wat kan, mag en moet in de aula? Wat is niet wenselijk en wat kan niet maar door de beugel? Enerzijds focust de nascholing op kennis, vaardigheden en attitudes tijdens de startfase, anderzijds gaat we tijdens de nascholing samen in op het schrijven van de eerste paper. Als leerkrachten weten we dan wat docenten precies van onze oud-leerlingen zullen verwachten en hoe je hen nog beter kan voorbereiden.

Praktisch: Deze workshop duurt 2 tot 3 uur en gaat door in de namiddag. Zo kan u ook deelnemen aan het netwerkmoment in de voormiddag.

Reserveer hier! 

Heb je zin om met je school langs te komen? Start hier je inschrijving

Wens je meer info over de thema's?

Lees de brochure Proeven van d'unief
Vragen? scholen@vub.ac.be

Extra info

Begin- en eindtijd van de VOETendagen

9u – 9u30u: Registratie in zaal Mandela te Pleinlaan 2 1050 Brussel

9:30 – 10u: Presentatie in aula Q

10u – 10:15u: Verdeling van de groepen en vertrekken naar eerste workshop

10:30u: Eerste Workshop

Tussen 12:00-13:00u: Lunchpauze (afhankelijk van de lengte van de workshop)

13:00u: Tweede Workshop

15.45u: Einde van de VOETendag

 

Wil je als school meerdere dagen deelnemen?

Met dezelfde leerlingengroep of met een andere leerlingengroep? Dat kan, maar dat moet niet. Je kan er als school voor kiezen om met al jullie leerlingen op één dag te komen of om jullie klassen op te splitsen en meerdere dagen deel te nemen. Maar let wel op niet elk thema wordt op elke VOETendag georganiseerd.

 

Hoe verloopt een VOETendag?

Na het onthaal in zaal Mandela, starten we de dag in aula Q, waar alle leerlingen verzamelen. Zo krijgen ze alvast een eerste indruk van wat het is om les te volgen aan een universiteit. Tijdens een inspirerende presentatie krijgen ze alvast een aantal vragen voorgeschoteld waarbij het antwoord niet altijd vanzelfsprekend is. Vervolgens duiken de leerlingen in het thema waarvoor ze ingeschreven zijn. 

 

Moeten mijn leerlingen lunch voorzien?

Nee, dat hoeft niet in principe niet. We voorzien een (gratis) broodjeslunch. 

 

Voor mij als leerkracht?

De aanwezige leerkrachten bieden we uiteraard ook een interessante dag aan. Aan jullie de keuze hoe je hem wil invullen! Je kan meegaan met je leerlingen naar een workshop binnen je vakgebied om samen met hen te proeven van wat de VUB hierbinnen te bieden heeft. Geen workshops binnen je vakgebied? Geen probleem! We bieden eveneens een netwerkmoment aan in de voormiddag waar je van ideeën kan wisselen met leerkrachten uit andere scholen. In de namiddag bieden we bovendien ook een nascholing aan, waarvoor je je vooraf moet inschrijven.

 

“Voetendagen helpen me bij het maken van mijn studiekeuze”

Ga ik verder studeren? Zo ja: waar en wát? Hoe maak ik de juiste keuze? Hoe gaat het eraan toe in een aula? Zal ik niet verloren lopen op de campus? Het is maar een greep uit de vele vragen waarmee scholieren tijdens hun laatste jaar middelbaar onderwijs worstelen. Want je vertrouwde omgeving inruilen voor iets totaal nieuws, een hoop vrienden achterlaten, eventueel op kot gaan ... Het is even slikken!

 

De Vrije Universiteit Brussel organiseert jaarlijks de Voetendagen, een project dat past binnen de vakoverschrijdende eindtermen (VOETen). Doelstelling? Leerlingen op een speelse, interactieve manier van het studentenleven laten proeven. Als leerkracht kies je een thema dat aansluit bij de interesses van je leerlingen. Daarin volgen ze dan workshops die hen een eerste indruk geven van het reilen en zeilen van een universiteit.

“Ik hoop dat dit me helpt om een gerichte studiekeuze te maken” - Yana (17)

Gerichte studiekeuze

De dag begint met een uitgebreide infosessie. De verwachtingen van de leerlingen? Al eens aan den lijve ondervinden hoe het voelt om te studeren aan de universiteit. Want hoe dat er juist allemaal aan toe gaat, daarvan hebben velen nog geen idee – of toch geen realistisch idee. En wat ze gaan studeren? Die keuze maakten ze meestal ook nog niet. “Ik vind het wel handig dat ik al eens kan komen proberen”, vindt Yana Mertens (17). “Ik hoop dat dit me helpt om een gerichte studiekeuze te maken.”

De begeleidende leerkrachten van het Atheneum Klein-Brabant in Bornem zien dezelfde tendens. “We merken dat leerlingen steeds later een studiekeuze maken”, zegt Kirsten Van de Voorde. Al die verschillende richtingen maken het moeilijk om door de bomen het bos nog te zien.” Kirstens collega Ingrid Lenaerts beaamt: “We vinden het super interessant om al eens op bezoek te komen op de universiteit. Voor leerlingen is die voorbereiding heel nuttig: als je er tijdens de lessen mee bezig bent, en hen meeneemt naar initiatieven zoals dit, helpt hen dat om een bewuste studiekeuze te maken.”

Lees verder onder de foto.

“Voor leerlingen is deze voorbereiding heel nuttig” Ingrid Lenaerts, Atheneum Klein-Brabant, Bornem

Ook Louis Courtens (17), die de workshop ‘Klinische psychologie’ volgt, vindt de Voetendagen een prima initiatief. “Ik vind het interessant om zulke workshops te volgen, omdat ik dan een beter idee heb van wat de richting inhoudt. Ze helpen me om een studiekeuze te maken, want het aanbod is zo breed dat je er wat in verloren loopt.”

En inderdaad, op een enkeling na – “Ik word neurochirurg!” – weet nog bijna niemand precies wat hij gaat studeren. Op de vraag of ze dat een moeilijke beslissing vinden, klinkt het unisono: “Ja!” De workshops zijn dus meer dan welkom. Toch zien we hier en daar een leerling een beetje indommelen … Oei? “Het is interessant, maar sommige workshops mogen misschien wel wat interactiever en creatiever. Soms vinden we de workshops wat lang duren.” Een werkpuntje voor volgend jaar!

Lees verder onder de foto.

Schrijf je klas gratis in voor de voetendagen

Schrijf je hier in
“Het is ons doel om leerlingen een correct en realistisch beeld te schetsen van de jobmogelijkheden.” Priska Steenhaut, assistent Psychologische Wetenschappen

Carrièrekansen

Ook voor hun carrièrekansen sprokkelen leerlingen graag informatie. Tugba Guney (17) volgt daarom de workshop ‘Klinische psychologie’: “De kansen op de arbeidsmarkt bepalen voor een groot deel mijn uiteindelijke studiekeuze. Dat ik daarover extra uitleg krijg, is dus een groot pluspunt.”

Priska Steenhaut geeft al drie jaar workshops tijdens de Voetendagen en bevestigt dat de jobmogelijkheden leerlingen bezighouden. “Ik krijg de vraag keer op keer. Leerlingen zijn ook bang dat ze geen werk zullen vinden als ze psychologie studeren. Het is ons doel om voor hen een correct en realistisch beeld te schetsen van wat de mogelijkheden zijn en wat ze mogen verwachten. Zo maken ze een goede keuze, waarmee ze later ook gelukkig zijn.”

Dat vindt ook Anneke Evenepoel, bij wie de zesdejaars de workshop ‘Criminoloog voor één dag’ volgen. “Ik hoor heel vaak van leerlingen dat je toch geen werk vindt als criminoloog. Het voordeel van de Voetendagen is dat ik die perceptie meteen kan bijstellen. Want criminologie is een multidisciplinaire opleiding, met net heel veel mogelijkheden in verschillende domeinen en sectoren. De workshop vandaag is dus het ideale moment om het idee bij te stellen dat je als criminoloog alleen bij de politie terechtkunt, zoals in CSI.”

Out of the box denken

In de namiddag tekent een tiental leerlingen van het Atheneum in Boom present voor een workshop ‘Hazagora’, binnen de vakgroep geografie. Het is een interactief spel, waarbij de leerlingen in groepjes van twee samenwerken om een jaar te overleven op een eiland. Ze moeten zorgen voor voedsel en drank op de plank, voor een dak boven het hoofd en voor een ‘economie’ die op volle toeren draait.

Het is een goede manier om leerlingen te doen nadenken over hoe ze met bepaalde problemen moeten omgaan én om discussies uit te lokken, vindt Jan Maes, die de workshop geeft. Bovendien wil hij met de workshop bepaalde vooroordelen de wereld uit helpen over wat een studie Geografie inhoudt. Hoezo? “Velen hebben een verkeerd beeld van geografie, of weten niet wat het is. Terwijl het een heel interessante richting is. En de enige discipline die harde wetenschappen – geologie en fysica – met zachte wetenschappen – sociologie en filosofie – combineert. Geografie bestudeert de interactie tussen natuur en mensen. Maar omdat veel leerlingen niet weten wat het is, zijn er weinig inschrijvingen. Daarom is het fijn om geïnteresseerden nu al te laten kennismaken met de richting.”

Lees verder onder de foto.

Je ontmoet in het dagelijkse leven niet zo vaak een geoloog of een geograaf, dus deze Voetendagen zijn een prima manier om eens te proeven van het onbekende. - Jan Maes, workshopbegeleider

De Voetendagen geven toekomstige leerlingen de kans om in aanraking te komen met disciplines die minder voor de hand liggen, vindt Maes. “Je ontmoet in het dagelijkse leven niet zo vaak een geoloog of een geograaf, dus deze Voetendagen zijn een prima manier om eens te proeven van het onbekende. En dat het binnen de schooluren gebeurt, vind ik een goede zaak. Vooral omdat sommige leerlingen misschien uit zichzelf niet geneigd zijn om een universiteit te bezoeken.”

Wat vinden de leerlingen zelf van de workshop? Jordy Maris (17): “Het Hazagora-spel is een fijne manier om te leren omgaan met situaties die bij ons misschien niet voorkomen, maar die op andere plekken in de wereld reëel zijn. Interessant!” Zijn medespeelster Ilke Pelgrims (17) is het met hem eens: “Deze workshop is heel creatief. Het is een goede manier om zelf te leren nadenken over dingen waarbij je anders misschien niet stilstaat.”

Sfeer opsnuiven

Wat de leerlingen nog positief vinden aan de Voetendagen? Dat ze de sfeer van de universiteit al eens opsnuiven, vindt Jordy. “Het is leuk om de school en haar faciliteiten al wat te leren kennen. Je merkt dat het er hier wat losser aan toe gaat, dat er meer wordt gedacht vanuit je eigen interesses. Ik vind het een goede kennismaking met de manier van lesgeven, en met hoe een campus draait.”

Ilke knikt instemmend: “Ik vind dit een supergoed initiatief. Vooral omdat het tijdens de schooluren gebeurt. Dan hoef je die universiteitsbezoeken niet allemaal in je vrije tijd in te plannen. En het is handig dat je op voorhand weet waar je aan toe bent. Dat je niet zomaar naar een universiteit gaat waar je je niet goed voelt. Of dat je niet duidelijk weet wat er juist staat te gebeuren.”

Lees verder onder de foto.

Deze dagen zijn een prima manier om al wat mensen te leren kennen. Mahra Sambir, leerlinge

Ook Mahra Sambir (17), die de workshop ‘Klinische psychologie’ volgde, vindt het een groot voordeel dat de Voetendagen de eerste koudwatervrees al wegnemen. “In onze klas zitten wel een paar mensen die wat introverter zijn en die misschien wat bang zijn voor het onbekende. Ik denk dat dit hen al kan helpen. En deze dagen zijn ook een prima manier om al wat mensen te leren kennen. Want toen ik daarstraks die grote aula zag, vroeg ik me af hoe je hier in godsnaam vrienden moet maken!”

Wens je meer informatie over de workshops?

Bekijk hier het aanbod