Laptop en GSM met afbeelding van Linkedin

Hoe maak je een aantrekkelijk LinkedIn-profiel?

De kans is groot dat een potentiële werkgever of klant je opzoekt op LinkedIn. Je profiel laat dus maar beter een goede indruk na.

1. Oog professioneel

Het eerste waar mensen op letten, is je foto. LinkedIn is zakelijker dan Facebook, dus vermijd vakantiekiekjes en zorg voor een gepaste, professionele afbeelding.

2. Onthul je status

Ben je ’in een relatie’ met een bedrijf, of is het eerder ‘ingewikkeld’? Gebruik je headline om aan te geven wat je huidige professionele status is (zoals: Student Economische Wetenschappen bij de VUB of Op zoek naar een uitdaging in Civil Engineering). Je kan je headline ook gebruiken om je expertise te promoten (bijvoorbeeld: Digitale duizendpoot met een passie voor duurzaam ondernemen).

3. Deel je werkervaring

Als student is je professionele ervaring waarschijnlijk beperkt tot stages, vrijwilligerswerk of weekendwerk bij de bakker. Toch is het interessant om die zaken mee te geven. Je toont zo dat je studeren en werken kan combineren en dat je over bepaalde professionele vaardigheden beschikt. Naarmate je meer ervaring opbouwt, kan je de studentenjobs en stages weglaten zodat je profiel focust op de info die er op dat moment in je carrière toe doet.

4. Som je skills op

Vermeld naast je opleidingen ook enkele nuttige skills. Je taalvaardigheid, bijvoorbeeld, of computersoftware die je in de vingers hebt. Je kan anderen vragen je vaardigheden te ‘onderschrijven’ en zo te bevestigen dat je er goed in bent.

5. Sla aan het netwerken

Begin met een connectie te maken met je proffen. Zij zitten al enige tijd in je vakgebied, hebben een uitgebreid netwerk en kunnen je helpen contacten te leggen in de sector. Ook andere studenten van je opleiding (en van andere opleidingen) zijn goede contacten om via LinkedIn te onderhouden.

6. Neem initiatief

Gebruik je profiel actief: ontmoet je mensen in een professionele situatie of op een event, stuur hen een connectieverzoek. Heeft iemand je profiel bezocht? Ga dan ook even kijken. Zo toon je dat je elkaar hebt opgemerkt.

7. Zoek relevante groepen

Word lid van groepen rond thema’s of bedrijfstakken die je boeien. Toon wat je in je mars hebt door actief deel te nemen aan de gesprekken. Of deel interessante bijdragen of blogs rechtstreeks op je profiel.

8. Volg je buikgevoel

LinkedIn is en blijft een sociaal medium. Als digital native kan je dus gerust je buikgevoel volgen om het te gebruiken volgens de regels van de kunst: connect, post, like, comment & share!