Prof. Dr. Wim Van den Broeck
Vrije Universiteit Brussel
Faculty of Psychology & Educational Sciences
Department of Clinical & Life Span Psychology
Pleinlaan 2 | B - 1050 Brussel, Belgium
office: 3C243
phone: + 32-2-629 24 88
fax: + 32-2-629 25 32
email:

Vita

  • Licentiaat in de Psychologie 1981: Klinische en experimentele psychologie; K.U.Leuven
  • Human Resources Management 1990; EHSAL
  • Doctor in de Psychologie 1997; Universiteit Leiden

Onderwijs / Teaching

  • Theoretische en historische grondslagen van de psychologie [History of Psychology]
  • Ontwikkelingsspsychologie I [Developmental Psychology I]
  • Ontwikkelingspsychologie II [Developmental Psychology II]
  • Onderwijspsychologie [Educational Psychology]
  • Leerstoornissen en orthodidactiek [Learning Disabilities and Remedial Teaching]

 

Onderzoek & Doctoraatstudenten / Research & PhD Students

 

Onderzoek / Research

  • Learning disabilities and dyslexia
  • Methodologie van het onderzoek (i.h.b. longitudinale designs en causale modellen)
    [Methodology (longitudinal designs and causal modeling)]

 

Doctoraatstudenten / PhD Students

Sleutelpublicaties & Presentaties / Core Publications & Presentations

Rapport M-decreet 

Core publications in English

Staels, E., & Van den Broeck, W. (2017). A specific implicit sequence learning deficit as an underlying cause of dyslexia? Investigating the role of attention in implicit learning tasks. Neuropsychology, Vol. 31(4), 371-382.

Staels, E., & Van den Broeck, W. (2015). No solid empirical evidence for the SOLID (Serial order learning impairment) hypothesis of dyslexia. Journal of Experimental Psychology:  Learning, Memory, and Cognition. Vol. 41(3), 650-669.

Staels, E., & Van den Broeck, W. (2015). Orthographic learning and the role of text-to-speech software in Dutch disabled readers. Journal of Learning Disabilities, 48, 39-50.

Staels, E., & Van den Broeck, W. (2014). Order short-term memory is not impaired in dyslexia and does not affect orthographic learning. Frontiers in Human Neuroscience, 8, 1-16.

Van den Broeck, W., Hofmans, J., Cooremans, S., & Staels, E. (2014). Factorial validity and measurement invariance across intelligence levels and gender of the Overexcitabilities Questionnaire-II (OEQ-II). Psychological Assessment, 26, 55-68.

Van den Broeck, W., & Geudens, A. (2012). Old and new ways to study characteristics of reading disabilty: The case of the nonword-reading deficit. Cognitive Psychology, 65, 414-456.

Van den Broeck, W., Geudens, A., & Van den Bos, K.P (2010). The nonword-reading deficit of disabled readers: A developmental interpretation. Developmental Psychology, 46, 717-734.

Van den Broeck, W. (2005). The role of intelligence in the definition of dyslexia. In P. Ghesquière & A.J.J.M. Ruijssenaars (Eds.). Learning Disabilities. A Challenge to Teaching and Instruction (pp. 13-36). Studia Paedagogica 40. Leuven University Press.

Geudens, A., Sandra, D., & Van den Broeck, W. (2004). Segmenting two-phoneme syllables: Developmental differences in relation with early reading skills. Brain and Language, 90, 338-352.

Van den Bos, K.P., Zijlstra, B.J.H., & Van den Broeck, W. (2003). Specific relations between alphanumeric-naming speed and reading speeds of monosyllabic and multisyllabic words. Applied Psycholinguistics, 24, 407-430.

Van den Broeck, W. (2002). The misconception of the regression-based discrepancy operationalization in the definition and research of learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35(3), 194-204.

Van den Broeck, W. (2002). Will the real discrepant learning disability please stand up? Journal of Learning Disabilities, 35(3), 209-213.

 

Sleutelpublicaties Nederlands

Van den Broeck, W. (2016). Handboek dyslexieonderzoek. Wetenschappelijke inzichten in diagnostiek, oorzaken, preventie en behandeling van dyslexie. Acco. Leuven.

Van den Broeck, W. (2016). Het dyslexiedebat: implicaties voor en effecten van diagnosestelling. In W. Van den Broeck (Red.). Handboek dyslexieonderzoek. Wetenschappelijke inzichten in diagnostiek, oorzaken, preventie en behandeling van dyslexie. (pp. 13-35). Acco. Leuven.

Staels, E. & Van den Broeck, W. (2016). Enkelvoudige of meervoudige, en specifieke of algemene achterliggende cognitieve oorzaken van dyslexie. In W. Van den Broeck (Red.). Handboek dyslexieonderzoek. Wetenschappelijke inzichten in diagnostiek, oorzaken, preventie en behandeling van dyslexie. (pp. 109-125). Acco. Leuven.

Van den Broeck, W. & Geudens, A. (2016). De rol van alfabetische en woord-specifieke kennis in didactiek en interventie van technisch lezen. In W. Van den Broeck (Red.). Handboek dyslexieonderzoek. Wetenschappelijke inzichten in diagnostiek, oorzaken, preventie en behandeling van dyslexie. (pp. 127-152). Acco. Leuven.

Kilpatrick, D. & Van den Broeck, W. (2016). Effectieve interventies bij leesproblemen. In W. Van den Broeck (Red.). Handboek dyslexieonderzoek. Wetenschappelijke inzichten in diagnostiek, oorzaken, preventie en behandeling van dyslexie. (pp. 153-170). Acco. Leuven.

Van den Broeck, W. (2015). Vlaams onderwijs, let op uw zaak! In Bouckaert, B. (Red.). Visie(s) op onderwijs (pp. 145-198). Pelckmans. 

Van den Broeck, W. (2011). Rijmt dyslexie op empirie of op theorie? Nieuwe inzichten over diagnose en achtergronden. In Geudens, A., Baeyens, D., Schraeyen, K., Maetens, K., De Brauwer, J., & Loncke, M. (Red.). Jongvolwassenen met dyslexie. Diagnostiek en begeleiding in wetenschap en praktijk (pp. 59-79). Acco. Leuven.

Van den Broeck, W. (2004). Technisch lezen: De centrale rol van woordherkenning in de schriftelijke taalontwikkeling. In F. Daems, K. Van den Branden, & L. Verschaffel (Red.). Taal verwerven op school. Taaldidactiek voor basisonderwijs en eerste graad secundair (pp. 131-153). Acco. Leuven/Leusden.

 

  • Click here for a complete list of publications & presentations.

 

Varia / Miscellaneous

  • Member FLARA (Flanders Reading Association, subdivision of IRA)
  • Member IARLD (International Academy for Research in Learning Disabilities)
  • Member SSSR (Society for the Scientific Study of Reading)
  • Editorial Board: Written Language & Literacy


©2006 • Vrije Universiteit Brussel • Pleinlaan 2 • 1050 Elsene • Tel.: 02/629.21.11 • info@vub.ac.be