logo

Ongeplande netwerk storing 22 mei in gebouw T

Door ongeplande onderhoudswerkzaamheden op woensdag 22 mei, zal het netwerk meermaals niet beschikbaar zijn in gebouw T gedurende de dag. Hierdoor kunnen e-mails die je verstuurd hebt vertraging oplopen, alsook kunnen sommige applicaties hier niet/amper door werken.

Het netwerk team is hiervan op de hoogte en kijken hoe ze dit zo snel mogelijk kunnen oplossen.
Om te kijken wat de meest recente updates zijn, kan je dit kennisartikel raadplegen:
Unscheduled network outage in building T 22/05 

Wij danken je voor je begrip.

Phishing Alert 9 May 2019: "Your Email Has Been Suspended"

Opgelet voor volgend phishing bericht dat je meldt dat je account zogezegd geblokkeerd werd. Ga niet in op het bericht door de website in het bericht te bezoeken en in te loggen (het is een Roundcube Webmail look-a-like).

From: Vrije Universiteit Brussel <notifications@vub.ac.be
Sent: Thursday 9 mei 2019 16:04
Subject: Your Email Has Been Suspended

Voor meer details, zie Phishing alert 9 May 2019 - Your Email Has Been Suspended

OTRS update 10-13 mei 2019

Door geplande onderhoudswerkzaamheden zal het ticketingsysteem OTRS niet beschikbaar zijn van 10 mei 2019 16u30 tot 13 mei 2019 09u00. Hierdoor kunnen vragen die je gesteld hebt aan een departement dat gebruik maakt van dit systeem vertraging oplopen.

Om te kijken welke departementen allemaal met OTRS werken, raadpleeg dit kennisartikel:
Geplande update OTRS

Wij danken je voor je begrip.

Opgelet voor afpersingsmails!

Sinds 28 januari is er een nieuwe afpersingscampagne gaande waarin gebruikers via e-mail worden aangespoord om een losgeld in Bitcoins te betalen om te vermijden dat (zogezegd) vertrouwelijke gegevens op het Internet worden geplaatst. In sommige van dergelijke berichten wordt zelfs gedreigd met fysiek geweld.

Ga nooit in op een dergelijk verzoek!

De afzender probeert je gewoon te overtuigen dat hij/zij persoonlijke informatie over je verkregen heeft, of iemand werd ingehuurd om actie tegen jou te ondernemen.

In sommige e-mails vermeldt de afzender ook een paswoord. In de meeste gevallen is dit een vals paswoord en niet het paswoord van je account. 

Voor bijkomende informatie, zie volgend kennisartikel: Ga niet in op afpersingsberichten!

VUB neemt nieuw leerplatform Canvas in gebruik

Op 24 september heeft de VUB het nieuwe leerplatform Canvas (https://canvas.vub.be) in gebruik genomen.

Er waren in het begin enkele complicaties maar nu zouden de meeste personeelsleden en studenten toegang moeten hebben.

Kan je niet inloggen in Canvas?

Zorg er zeker voor dat je inlogt met je vub.be adres en via de site https://canvas.vub.be
Als je niet kan inloggen met je vub.be adres, "bevestig" dan je paswoord in de Personal Account Manager (https://www.vub.ac.be/tools/pam/) door je paswoord te "wijzigen" (je mag hetzelfde paswoord ingeven). Een uurtje na de "wijziging" zou je moeten kunnen inloggen in Canvas.

Als je daarna nog steeds problemen hebt om in te loggen, contacteer dan de VUB ICT-Helpdesk.

Phishing alert: 9 May 2019 - "Your Email Has Been Suspended"


Bekijk de recentste phishing pogingen

Phishing alerts !

Alle nieuws


Al onze nieuwsaankondigingen

Alle nieuwsitems

ICT Status rapport


Bekijk de lijst van onderbrekingen

ICT Status rapport

Welkom op de pagina's van de ICT-Helpdesk

De ICT-Helpdesk is een virtueel aanspreekpunt waar we door een geïntegreerde aanpak zoveel mogelijk expertise beschikbaar stellen van VUB personeelsleden en studenten met ICT-problemen. 

Vaak gestelde vragen zijn gedocumenteerd in onze Kennisdatabank. Andere vragen en problemen kan je ons melden op verschillende manieren: via de VUB ICT Service Portal, via e-mail en, op werkdagen van 8u30 tot 17u00, via telefoon. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/

ICT Service portaal

De ICT-Helpdesk gebruikt het ServiceNow platform waar je terecht kan met je vragen en problemen bij het gebruik van ICT. 

Je vindt er vaak gestelde vragen in onze Kennisdatabank en voor andere vragen kan je in het Service portaal een ticket aanmaken. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Het adres van ons ICT Service portaal is  https://vub.service-now.com/

Snel naar...

Hier vind je een overzicht van veel bezochte sites.

Beschikbaarheid van servers en netwerkhttps://vub.service-now.com/sp?id=services_status
VUB Service Portalhttps://vub.service-now.com/
Activeer je VUB accounthttp://www.vub.ac.be/tools/activatie.html
Reset je VUB paswoordhttp://idsapp.vub.ac.be/pam/pamlostpw.php?language=nl
Personal Account Managerhttp://www.vub.ac.be/tools/pam/
Office 365 portaalhttps://portal.office.com/
Roundcube Webmailhttps://webmail.vub.ac.be/
PointCarréhttps://pointcarre.vub.ac.be/
Canvashttps://canvas.vub.be/
Studentenportaalhttps://student.vub.be/
Studentenadministratiehttps://student.vub.be/studentenadministratie
SelfService Studentenhttps://student.cumulus.vub.ac.be/
VUB Intranethttps://intranet.vub.ac.be/
Pure onderzoeksdatabankhttps://cris.vub.be/
VUB bibliotheekhttp://www.vub.ac.be/BIBLIO/
VUB Netwerk teamhttp://vubnet.vub.ac.be/
High Performance Computinghttps://hpc.vub.be/
Shared ICT Services Centrehttps://sisc.vub.ac.be/
ULB ICT Helpdeskhttp://helpdesk.ulb.ac.be/

Contacteer de ICT-Helpdesk

Je kan ons op verschillende manieren contacteren: via telefoon op werkdagen tussen 8u30 en 17u, via e-mail of via het VUB Service portaal.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/