logo

Geplande fiber werken in de week van 18/03

In de week van 18 maart 2019, zijn er fiber laswerken gepland in o.a. gebouw K, U-residence, Schoofslaan, gebouw Z, XY en zullen impact hebben op het netwerk en mogelijk ook de telefoon.

Voor alle details omtrent deze werken, kan je het kennis artikel raadplegen:
Geplande fiber werken van 18/03 t.e.m. 22/03

Phishing alert 11 maart: factuur

Opgelet voor een phishing bericht, verstuurd vanaf het e-mail adres van een VUB medewerker, die je meldt dat een document is gedeeld met jou of dat het in de wachtrij staat.

Reageer zeker niet op deze phishing mail: klik niet op de link in de mail, en log zeker niet in als je inloggegevens gevraagd worden.

From: Voornaam Naam <Voornaam.Naam@vub.be>
To: undisclosed recipients of je eigen @vub.be adres
Subject: factuur

Voor meer details, zie het kennisartikel Phishing Alerts!

Major Upgrade van het ICT Service portaal 1 maart - 4 maart 2019

In mei 2017 nam VUB ICT een nieuw Service Portal in gebruik, om vragen van gebruikers beter op te kunnen volgen en af te handelen. 

Nu, bijna 2 jaar later, is het tijd voor een eerste belangrijke upgrade van het systeem. Om deze upgrade door te voeren, zal de VUB Service Portal (https://serviceportal.vub.be/) niet beschikbaar zijn van 1 maart 17:00 tot 4 maart 11:00.

Mails die je in deze periode naar de Service Desk stuurt (helpdesk@vub.be en helpdesk@vub.ac.be) zullen vanaf 4 maart in het nieuwe systeem verwerkt worden. We pikken dan je vraag zo snel mogelijk op.

Meer informatie over het nieuwe portaal vind je in volgend kennisartikel (niet beschikbaar tijdens de upgrade!): Major Upgrade van het ICT Service portaal

Opgelet voor afpersingsmails!

Sinds 28 januari is er een nieuwe afpersingscampagne gaande waarin gebruikers via e-mail worden aangespoord om een losgeld in Bitcoins te betalen om te vermijden dat (zogezegd) vertrouwelijke gegevens op het Internet worden geplaatst. In sommige van dergelijke berichten wordt zelfs gedreigd met fysiek geweld.

Ga nooit in op een dergelijk verzoek!

De afzender probeert je gewoon te overtuigen dat hij/zij persoonlijke informatie over je verkregen heeft, of iemand werd ingehuurd om actie tegen jou te ondernemen.

In sommige e-mails vermeldt de afzender ook een paswoord. In de meeste gevallen is dit een vals paswoord en niet het paswoord van je account. 

Voor bijkomende informatie, zie volgend kennisartikel: Ga niet in op afpersingsberichten!

VUB neemt nieuw leerplatform Canvas in gebruik

Op 24 september heeft de VUB het nieuwe leerplatform Canvas (https://canvas.vub.be) in gebruik genomen.

Er waren in het begin enkele complicaties maar nu zouden de meeste personeelsleden en studenten toegang moeten hebben.

Kan je niet inloggen in Canvas?

Zorg er zeker voor dat je inlogt met je vub.be adres en via de site https://canvas.vub.be
Als je niet kan inloggen met je vub.be adres, "bevestig" dan je paswoord in de Personal Account Manager (https://www.vub.ac.be/tools/pam/) door je paswoord te "wijzigen" (je mag hetzelfde paswoord ingeven). Een uurtje na de "wijziging" zou je moeten kunnen inloggen in Canvas.

Als je daarna nog steeds problemen hebt om in te loggen, contacteer dan de VUB ICT-Helpdesk.

Phishing alert: 20 maart 2019 - "Validez votre Webmail"


Bekijk de recentste phishing pogingen

Phishing alerts !

Alle nieuws


Al onze nieuwsaankondigingen

Alle nieuwsitems

ICT Status rapport


Bekijk de lijst van onderbrekingen

ICT Status rapport

Welkom op de pagina's van de ICT-Helpdesk

De ICT-Helpdesk is een virtueel aanspreekpunt waar we door een geïntegreerde aanpak zoveel mogelijk expertise beschikbaar stellen van VUB personeelsleden en studenten met ICT-problemen. 

Vaak gestelde vragen zijn gedocumenteerd in onze Kennisdatabank. Andere vragen en problemen kan je ons melden op verschillende manieren: via het VUB ICT Service portaal, via e-mail en, op werkdagen van 8u30 tot 17u00, via telefoon. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service portaal
https://serviceportal.vub.be/

ICT Service portaal

De ICT-Helpdesk gebruikt het ServiceNow platform waar je terecht kan met je vragen en problemen bij het gebruik van ICT. 

Je vindt er vaak gestelde vragen in onze Kennisdatabank en voor andere vragen kan je in het Service portaal een ticket aanmaken. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Het adres van ons ICT Service portaal is  https://vub.service-now.com/

Major Upgrade van het ICT Service portaal 1 maart - 4 maart 2019

Zie de Nieuws tab voor een belangrijk upgrade aankondiging van 1 tot 4 maart 2019!

Snel naar...

Hier vind je een overzicht van veel bezochte sites.

Beschikbaarheid van servers en netwerkhttps://serviceportal.vub.be/sp?id=services_status
Activeer je VUB accounthttp://www.vub.ac.be/tools/activatie.html
Reset je VUB paswoordhttp://idsapp.vub.ac.be/pam/pamlostpw.php?language=nl
Personal Account Managerhttp://www.vub.ac.be/tools/pam/
Office 365 portaalhttps://portal.office.com/
Roundcube Webmailhttps://webmail.vub.ac.be/
PointCarréhttps://pointcarre.vub.ac.be/
Canvashttps://canvas.vub.be/
Studentenportaalhttps://student.vub.be/
Studentenadministratiehttps://student.vub.be/studentenadministratie
SelfService Studentenhttps://student.cumulus.vub.ac.be/
VUB Intranethttps://intranet.vub.ac.be/
Pure onderzoeksdatabankhttps://cris.vub.be/
VUB bibliotheekhttp://www.vub.ac.be/BIBLIO/
VUB Netwerk teamhttp://vubnet.vub.ac.be/
High Performance Computinghttps://hpc.vub.be/
Shared ICT Services Centrehttps://sisc.vub.ac.be/
ULB ICT Helpdeskhttp://helpdesk.ulb.ac.be/

Contacteer de ICT-Helpdesk

Je kan ons op verschillende manieren contacteren: via telefoon op werkdagen tussen 8u30 en 17u, via e-mail of via het VUB Service portaal.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service portaal
https://serviceportal.vub.be/