Klimaatadaptatie en mentaal welzijn kunnen hand in hand gaan. Ook aan de universiteit. Groene campussen, waarbij de focus in de open ruimtes ligt op natuurbeleving, kunnen ons daarbij helpen. Voor haar bachelorproef Geografie dook Lotte van Beurden in de natuur – of liever: ze keek door een groene bril naar onze VUB-campus in Etterbeek.

Waarom heb je specifiek deze focus gekozen voor je bachelorproef?

Lotte Van Beurden: “Het thema Urban Green Spaces is bijzonder boeiend. Steden blijven groeien en het is cruciaal om gebruikers van de openbare ruimte te verzekeren van een hoge levenskwaliteit. Groene ruimtes – en dus ook groene campussen – zijn daar een belangrijk onderdeel van.”

Wat is een groene campus precies? Hoe definiëren we dat?

“Niet elke universiteit heeft één grote campus, dus een strak afgelijnde definitie is er niet. Het spreekt voor zich dat de hoeveelheid groene ruimte een bepalende factor is. Natuurbeleving speelt een hele sterke rol, ook bij de positieve impact die een groene campus kan hebben.”

Kan je daar wat meer over vertellen: welke positieve impact toont onderzoek precies?

“De voordelen voor gebruikers en de omgeving zijn groot. Groene ruimtes in een stedelijke omgeving helpen als buffer tegen de gevolgen van klimaatverandering. Bij hoge temperaturen functioneren ze als koelinstallaties voor mens en dier. Daarnaast is er een weldadig effect op de mentale gezondheid. Naar buiten kunnen gaan tussen twee lessen door om even te ontspannen in een natuurlijke omgeving is een natuurlijke stressremmer.”

Lotte van Beurden

"De VUB-campus is zeker op de goeie weg."

Moet er dan meteen ingezet worden op weelderig groen? Of is een grasveld al voldoende?

“Gras draagt zeker bij tot het concept van een groene campus. Qua biodiversiteit is gras minder waardevol, maar in sociaal opzicht biedt het veel voordelen. Het fungeert als een ontmoetingsplek in de groene buitenruimte. Als het grondplan meer open is, met veel grasveldjes, dan geeft het ook een groter gevoel van veiligheid. Als er meer bosjes zijn en de visibiliteit vermindert, neemt ook het veiligheidsgevoel af.”

Hoe ervaar je de campus van de VUB zelf als student?

“Ik vind de campus van de VUB persoonlijk heel verwelkomend. Als het mooi weer is, heb je voldoende perkjes om buiten te lunchen. Voor mij voelt de omgeving ook veilig aan. Misschien kan er nog wat meer werk gemaakt worden van biodiversiteit, maar dat is een afweging die je moet maken op maat van de gebruikers. De VUB-campus is wat mij betreft dus zeker op de goeie weg.”

Zijn er best practices waar we rekening mee moeten houden als we verder bouwen aan groene campussen?

“Gewoon starten en slim nadenken over hoe je natuur kan inzetten in de mix van biodiversiteit, gebruikerscomfort en schoonheid. Ook in de strijd tegen klimaatverandering is elke nieuwe beplanting en ontharding welkom. Inzetten op elementen die bijdragen aan natuurbeleving: daar draait het om. Rewilding, ontharding, watercaptatie, waterinfiltratie… Het zijn allemaal goeie ingrepen. Maar in een omgeving die zo intensief gebruikt wordt, moet je wel constant het veiligheidsgevoel en de biodiversiteit tegen elkaar afwegen.“