VUB-rector en voorzitter van de VLIR Jan Danckaert had zondag 5 mei een gesprek in het tv-programma de Zevende Dag over de pro-Palestijnse protesten aan de universiteiten. Namens de protesterend studenten zat Siska – een pseudoniem - in de studio. Als bezorgde student van de Ugent roept zij op tot een academische boycot van Israël. Ze noemt de universiteiten medeplichtig aan het dodelijke geweld in Gaza. De Vlaamse universiteiten zijn tegen een algehele boycot. Jan Danckaert: “We denken dat we in Israël en Palestina juist de gematigde, redelijke stemmen aan het woord moeten laten. Je hebt een heel spectrum aan stemmen. Daarom willen we het project per project, instelling per instelling bekijken.”

Studentenactivist Siska legde uit waarom haar organisatie maandag een bezetting op de UGent begon. “Omdat we vinden dat de universiteit haar verantwoordelijkheid niet neemt in verband met de bezetting van Gaza en het duurzaamheidsbeleid.” De studenten eisen transparantie over de banden met Israël, een duidelijk plan en tijdspad voor de afbouw van de samenwerkingen met Israëlische instellingen.

Jan Danckaert vond het goed dat studenten hun maatschappelijke engagement opnemen en opkomen voor een meer rechtvaardige, duurzame en vredevolle wereld. “De VUB is een universiteit met de wortels in het vrijzinnig humanisme. Wij dragen de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel en zien dat dit conflict de academische gemeenschap heel erg beroert.”

De actievoerende studenten van UGent willen een volledige boycot waarbij alle banden met Israëlische instellingen worden verbroken. Siska: “Eigenlijk is bewezen dat al die instellingen nauwe banden onderhouden met het Israëlische leger. Een voorbeeld: Tel Aviv University maakt wapensystemen die worden doorgegeven aan het Israëlische leger.”

Mensenrechtentoets

De VUB-rector zei daarop dat hij transparantie kan bieden over de banden die de universiteit met Israël heeft. Ook wil hij benadrukken dat de VUB eveneens een heel aantal projecten heeft met Palestijnse instellingen. “Waar we niet mee akkoord gaan, is de algehele oproep tot een boycot. De Vlaamse universiteiten hebben gekozen voor een mensenrechtentoets.” Daarin wordt per academisch project het land onder de loep genomen, het conflict waarin het land in verwikkeld is en de positie van de instelling zelf in dat land. “We mogen niet vergeten dat er ook in Israël dagelijks betoogd wordt tegen de regering.”

"De VUB heeft al in oktober, samen met het Hannah Arendt-instituut, een statement opgemaakt en zich uitgesproken voor een staakt het vuren in dit conflict.”

Toch is de VUB niet neutraal, legde Jan Danckaert uit. “We nemen standpunten in. Persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, mensenrechten... de VUB heeft al in oktober, samen met het Hannah Arendt-instituut, een statement opgemaakt en zich uitgesproken voor een staakt het vuren in dit conflict.”

Siska verklaarde ten slotte dat de studentenorganisatie waar zij deel van uitmaakt tegen elke vorm van discriminatie is: racisme, seksisme, antisemitisme. Tegen de terreur van Hamas sprak ze zich niet uit, “omdat er al decennialang een bezetting gaande is van Palestijns grondgebied en omdat de genocide escaleert.” Jan Danckaert vond dat als je achter mensenrechten en universele waarden staat, dat je dan “de overtredingen die aan beide kanten zijn gebeurd moet veroordelen.”

Dialoog

Maandag startte de studentenbezetting aan de UGent en ook studenten aan de VUB zeggen acties voor te bereiden. Rector Jan Danckaert had dezelfde dag nog een constructieve bijeenkomst met een delegatie studenten van het Palestine solidarité network om acties te bespreken in reactie op de oorlog in Gaza. De rector wil in dialoog blijven met de studenten.