Visie en krachtlijnen

 

  1. Kunstwetenschappen en Archeologie is een unieke, verweven opleiding, verweven rond materiële en artistieke cultuur.
  2. De opleiding is veelzijdig. In de opleiding komen zowel hedendaagse kunst als archeologie & wetenschap aan bod, zowel erfgoedbemiddeling als onderzoek van museumarchitectuur, zowel onderzoek van ritualiteit als ideologie in schilderkunst en materiële cultuur en ga zo maar door, en op al deze vlakken kan je jezelf ontwikkelen via je master (en bachelorproef)
  3. De Opleiding zet in op Beroepsgerichte competenties, Bemiddeling en Onderzoek
  4. Beroepsgerichte competenties die we bij de studenten willen aanbrengen zijn net het combineren van inzichten in bemiddeling (publiek, monumentenzorg, erfgoedstudies) met wetenschap; maar 'goed' zijn in een job houdt ook engagement, nieuwsgierigheid, kritische eigenzinnigheid en zelfstandigheid in. Via onze werkcolleges, vakken en 12 credits (internationale) stage wordt je hierin geïntroduceerd.
  5. Bemiddeling: de materiële en artistieke cultuur uit het verleden heeft ons een boeiend materieel erfgoed nagelaten, dat immateriële waarden heeft voor de mensen nu. Bachelors en Master in de Kunstwetenschappen en Archeologie bemiddelen tussen dit erfgoed en de samenleving. Welke waarden krijgt het erfgoed, hoe vertalen we die naar het publiek, hoe verzorgen we het erfgoed.
  6. Onderzoek: elke student wordt gevormd om zelfstandig kennis te kunnen creëren en dit zowel vanuit louter wetenschappelijk perspectief als vanuit beroepsgericht perspectief. Dit is én nodig om in elke beroeps situatie aan de slag te kunnen gaan, maar evenzeer om om aan de slag te gaan in (internationale) doctoraatsprojecten, of om internationale masterstudies aan te vatten (Cambridge, Munchen, Oxford, Esjberg, ...)

Hoe realiseren we dit?

 

Onderzoeksvorming: via een traject van werkcolleges en papers die nauwgezet begeleid worden, ontwikkelen we jullie onderzoekscompetenties om zelf vanuit origineel materiaal en/of werksituaties tot relevante onderzoeksproducten te komen.

Nauwgezette begeleiding: in de bachelor en master Kunstwetenschappen en Archeologie weten we wie je bent en kijken we naar de beste manier om het beste uit jou te halen, omdat we de studenten van dichtbij opvolgen.

Bemiddeling en Stage: het werkveld betrekken: we gaan met jullie het terrein op, of het nu een site, een museum, een depot of een onderzoekscentrum is. Ook heel belangrijk is de stage die 5 weken duurt en nationaal of internationaal kan zijn.

Internationaal perspectief: we zetten niet in op een encyclopedie van Belgische kunst en archeologie, maar op het begrijpen van kunst, archeologie en erfgoed in een internationaal perspectief.

Brussel: Brussel is een bruisende wereldstad (musea, tentoonstellingen instellingen, optredens, etc) en is een bruisend labo om onze studenten in onder te dompelen.

link naar de programma's

Hier vind je de webpagina's met de opleidingsprogramma's http://www.vub.ac.be/opleiding/kunstwetenschappen-en-archeologie

Hieronder kan je het nieuwe programma voor 2017-2018 vinden

Toekomst?

We denken dat onze Opleiding mensen goeie kaarten geeft om professioneel aan de slag te gaan. Enkele voorbeelden van mensen die de laatste 15 jaar zijn afgestudeerd:

Nathalie Baeyens: projectleider bij archeologiebedrijf BAAC-Vlaanderen

Tamara Berghmans: Curator Fotomuseum Antwerpen

Annouk Brebels (afgestudeerd in 2016-2017): Projectleider AmuseeVous bij Mooss Vzw

Dirk Buelens: Archivaris bij Rubinianum Antwerpen

Eve Demoen: Curator Modemuseum Hasselt

Elie Desmet: Woestijnvis (redactie van De Ideale Wereld)

Maxim Hoebreckx: terreinarcheoloog bij ARON, archeologisch bedrijf

Katrien Lichtert: freelance curator en onderzoeker Ludens - kunsthistorische projecten. Inhoudelijk coördinator De wereld van Bruegel (Openluchtmuseum Bokrijk, 2019) en curator Tentoonstelling Adriaen Brouwer (MOU - Museum van Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen, 2018)

Joyce Paesen: extra Master Managing Archaeological Sites Universty College London: Exhibitions Officer & deputy director Salisbury Museum (UK)

Ineke Steevens: Directeur van NAVIGO - Nationaal Visserijmuseum

Hannah Thijs: Collection Administrator at The Phoebus Foundation

Olivier Vansassenbrouck: extra Master Archaeological Prospection - Shallow Geophysics Bradford University & Survey Assistant at Stratascan Ltd.

Laurence Dauwens: Dauwens & Beernaert kunstgalerij

Barbora Wouters: extra Master Archaeological Science Cambridge, Dr. In Kunstwetenschappen & Archeologie VUB, Dr. in Archaeology University of Aberdeen

 

 

 

 

 

Startvereisten

Onze opleiding is open en inclusief. Niettemin hebben we een set van startvereisten, eigenschappen die we van jullie verwachten om mee te gaan in het verhaal. Die zijn:

  • Het belang van Motivatie en Nieuwsgierigheid
  • De kennis van passief Engels en Frans en de bereidheid om actief Engels te leren in relatie tot wetenschapscommunicatie
  • Analysevaardigheden : hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden
  • Interesse hebben in historische kennis en context
  • Bereid zijn om wetenschappelijk onderzoek te leren uitvoeren
  • Bereid zijn om te exploreren
  • Kritisch zijn

Erasmus partners

Binnen deze opleiding kan je op uitwisseling naar:

University of Cyprus

Rheinische Friedrich-Wilhelm-Universität Bonn

Universiteit Düsseldorf

Universiteit Leiden

Unversity of Sheffield

Universiteit van Helsinki: https://www.helsinki.fi/en/department-of-philosophy-history-culture-and-art-studies

Voor een actueel en gedetailleerd overzicht van alle EU en non-EU bestemmingen binnen de exchange programma’s, contacteer exchange.outgoing@vub.ac.be

De Gastprofessoren

Frederik Leen van de Koninklijke Musea voor de Schone Kunsten

Marnix Pieters van het Agentschap Onroerend Erfgoed

Stefan Wouters

De assistenten

Kathleen De Muer: assistente Kunstwetenschappen

Melissa Samaes: assistente Archeologie

Clara Mathues: medewerkster museumdidactiek

Barbora Wouters: vervanging Melissa Samaes

Wetenschappelijke Medewerkers

Eva Janssens, Barbora Wouters, Marit Van Cant, Sanne Sinnighe, Pieterjan Deckers

skar vroeger

De opleiding Kunstwetenschappen en Archeologie van de VUB is ontstaan in 1970. De nieuwe opleiding werd op uitdrukkelijke vraag van de VUB ook gedeeltelijk ingevuld door de professoren van de moederinstelling, de ULB die hun cursussen in twee talen aanboden. De opleiding begon met vijf studenten in de eerste 1ste kandidatuur, maar zou snel stijgen naar meer. In die vrolijke beginjaren kreeg men nog les in de lokalen van de ULB, met ondersteuning van de secretaris, wijlen Antoine Courtmans. Tot die vroegste lichtingen behoorden onder meer Jeanine Lambrecht en Eric Gubel, die nadien lid zouden worden van het academisch personeel van de opleiding. In 1974 werd de VUB dan volledig autonoom van de ULB en verhuisde de universiteit naar de nieuwe campus en gebouwen aan de Pleinlaan, waar ze nog steeds gehuisvest is. Samen met de verhuis werd de misschien wel dramatische beslissing genomen dat professoren definitief moesten kiezen tussen ofwel een opdracht aan de (grotere en gerenommeerde) ULB of de (jonge) VUB, met de nodige gevolgen voor de wisselwerking in onderwijs en onderzoek die tot dan bestond. Het gevolg was wel dat de VUB-opleiding Kunstwetenschappen en Archeologie meer een eigen weg, profiel en programma zou ontwikkelen, waarbij bij voorbeeld Islamitische Kunst en archeologie niet werd behouden, maar wel werd ingezet op thematische vernieuwing, met o.m. aandacht voor gender problematieken, kunst & maatschappij enz. In de loop van de jaren werden de zwaartepunten van de Opleiding geconcentreerd op onderzoek en onderwijs in de Oude Kunst, Moderne en Hedendaagse Kunst, Archeologie van het Oostelijk-Mediterrane gebied, Archeologie van de Middeleeuwen en Architectuurgeschiedenis. Sinds de laatste tien jaar trekt de Opleiding ook sterk de kaart van onderzoek en onderwijs in Materieel en Immaterieel Erfgoed.

 

Oud-professoren

 

* Paul Philipot (+), mede-oprichter van het Charter van Venetië, voor o.m Esthetica

* Armand Abel (+), Islamitische kunst en archeologie.

* Paul Vanaise (+) van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, Oude Kunst,

* Marcel Mariën (+) van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Nationale Archeologie,

* Denise Homez, Kunst en Archeologie van het Oude Nabije Oosten

* Lydia Deveen, Encyclopedie kunstgeschiedenis en Kunst & Maatschapij.

* Albert Derolez, Boekdrukkunst en miniatuurkunst

* Frieda Vanden Abeele, Mediterrane Archeologie

* Annie Reniers, die esthetica overnam van haar echtgenoot Paul Philipot

* Jaecques Nenquin (+), van de Rijksuniversiteit Gent, Nationale archeologie

* Carl Vandevelde, Oude Kunst (opvolging Paul Vanaise).

* Jeanine Lambrecht, Architectuurgeschiedenis

* Frans Verhaeghe, Middeleeuwse Archeologie (opvolging Marcel Mariën)

* Jean Bourgeois, (Universiteit Gent), Prehistorische Archeologie (opvolging Jaecques Nenquin)

* Henri Vanhulst, Muziekgeschiedenis

* Johan Swinnen, Fotografiegeschiedenis

* Antoon Van den Braembussche, Kunstkritiek

* Arnout Balis, Oude Kunst (opvolging Carl Vandevelde)

* Thomas Coomans, Architectuurgeschiedenis (opvolging Jeanine Lambrechts)

* Koen Buyens (+), Muziekgeschiedenis (opvolging Henri Vanhulst)

* Inge Bertels, Architectuurgeschiedenis (opvolging Thomas Coomans)

* Tamara Berghmans, Fotografiegeschiedenis (opvolging Johan Swinnen)

* Ine Jacobs, Romeinse Archeologie

* Dieter Lesage, Kunstkritiek (opvolging Antoon Van den Braembussche)

eerste infodag 25 maart

Op 25 maart heten we nieuwe studenten welkom op de eerste infodag van het seizoen. Je kan dan praten met studenten, die soms zelf vorig jaar nog als zoekende de infodag bezochten, en leden van het onderwijzend personeel, in een leuke en ontspannen sfeer. 

Zaterdag 11 februari werd op de VUB MEDEA, de on-line database voor metaaldetectievondsten gelanceerd met lezingen, workshops en vondstdeterminatie door gerenomeerde specialisten. Meer op www.vondsten.be
Barbora Wouters en Christope Snoek aan de slag op de Dag van de Wetenschap in het atomium, waar ze de erg gesmaakte workshop gaven rond Archeologie als wetenschap

Guest Seminar Rethinking Heritage and Waste: Public lecture by Rodney Harrison

How does uncertainty about the deep future and the transformation of values affect heritage practice? How do institutions and people decide what to discard and what to keep in times of mass production and consumption? How is diversity preserved – or produced – in the domains of biology, culture, genetics and language, and what happens if these domains interact? How might we work with, rather than against, processes of decay and ruination in heritage conservation?
Rodney Harrison is a central figure in contemporary debates in critical heritage studies and in the application of archaeological theories and methods to the study of the contemporary world. He is the director of the international collaborative Heritage Futures research programme, which is distinctive in its comparative approach and in its exploration of different forms of heritage and heritage-like fields as discrete future-making practices.

Tuesday, 14 February, 2017 - 19:00

Campus: Brussels Engineering, Sciences & Humanities Campus
U-Residence, Generaal Jacqueslaan 271, 1050 Elsene

http://www.vub.ac.be/en/events/2017/rethinking-heritage-and-waste-public-lecture-by-rodney-harrison

Rodney Harrison geeft een seminar over 'Rethinking Heritage and Waste' voor een vol auditorium met studenten en gasten
In november 2016, we hosted the Postgraduate Conference of the Society for Medieval Archaeology. It was the first time the conference happened outside the UK and hosted research students from different European countries.

Onderzoek in kunstweteschappen, archeologie en erfgoed

De Opleiding Kunstwetenschappen & Archeologie is een onderdeel van de brede vakgroep HARP (History, Art Studies & Archaeology, Philosophy & Ethics). Het onderzoek binnen ons domein is gericht op

- culturele diplomatie en curatorship, met een sterke aandacht voor hedendaagse kunst in de niet-Europese wereld

- culturele connecties, wat zowel naar maritieme archeologie leidt als naar de archeologie van identiteit

- de studie van creatieve vormingsprocessen, zoals bv ook het ontstaan van kunst vanuit een archeologische invalshoek

- culturele makelaardij, en de ingrijpbare, immateriële waarden die erfgoed bepalen en dat door middel van een eigen UNESC0-leerstoel voor intangible heritage, maar ook bv door onderzoek naar de relaties tussen metaaldetectie, onderzoek en publiek

- de inrichting, werking en vormgeving van musea

- onderzoek rond archaeological sciences, met aandacht voor natuurwetenschappelijke analyse van archeologische materialen (glas, metaal via X-Ray Fluorescence, archeologische skeletten of bodems), formatieprocessen, landschappen en meer

Perioden: sterke nadruk op Mediterrane Bronstijd, Noordzee Middeleeuwse wereld , de 16de- en 17de-eeuwse artistieke centra in de Lage Landen, hedendaagse metropolen, China, enz.

Bijzonder is de Hosting van de Unesco leerstoel rond Intangible Heritage. Deze pagina wordt gradueel verder vorm gegeven in de komende weken.

MEDEA

MEDEA is een online platform waar detectoristen, onderzoekers en erfgoedmedewerkers archeologische metaaldetectievondsten en kennis hieromtrent kunnen delen via een publiek toegankelijke databank. Samen creëren we een overzicht van archeologische metaaldetectievondsten in heel Vlaanderen.

MEDEA is een initiatief van het Brussels ErfgoedLab (BREL, departement History, Archaeology, Arts, Philosphy & Ethics, VUB), Imec- SMIT (VUB), en PACKED vzw, met de steun van de Vrije Universiteit Brussel en de Herculesstichting. Het platform kadert in het MEDEA-project met als doel de archeologische metaaldetectievondsten in Vlaanderen digitaal te ontsluiten. Zo hopen de VUB-onderzoekers niet alleen deze ondergewaardeerde vondstcategorie beter toegankelijk te maken voor geïnteresseerde onderzoekers, erfgoedmedewerkers en liefhebbers, maar ook de belangrijke bijdrage van hobbydetectoristen beter te belichten. De ontwikkeling gebeurde door WeConnectData.

De weg naar Medea:

https://vondsten.be/

https://www.facebook.com/MEDEAvondsten/

De Opleiding Kunstwetenschappen & Archeologie en Brussel

De opleiding is nauw verbonden met de stad, de Metropool Brussel. Brussel komt heel nadrukkelijk aan bod in ons onderwijs, kijk maar naar het bachelorvak 'Brussel en de Decorative Arts', waar we nadrukkelijk de studenten willen meenemen in het rijke verleden dat de Stad heeft als context voor de ontwikkeling van decorative arts, als materiële én artistieke cultuur.

We nemen onze eerstejaars studenten ook elk jaar mee op avondwandeling door de stad, die een site op zichzelf is, vol verborgen referenties naar stadslandschappen, erfgoed, en kunst in heden en verleden. Maar ook om hen te laten zien dat Brussel een attractieve stad is, met een eigenzinnig studentenleven dat niet voor andere steden hoeft onder te doen.

Onze studenten draaien mee als gidsen in Brusselse musea, als het museum Coudenbergh, Wiels, het kostuummuseum of, uiteraard Bozar. Onze studenten zijn ook steeds nauw betrokken bij het evenement Brussels Museum Night Fever.

Bozar is trouwens een bevriende partner instelling, met wie heel wat projecten samen ontwikkeld worden, maar ook met b.v. het Broodhuis (Grote Markt) werken we samen, door met hen een erfgoedapp te ontwikkelen.

En met de studenten hebben we jarenlang 'huizenonderzoek' verricht in de oude stad, om de culturele biografie van de middeleeuwse tot 19de-eeuwse stad bloot te leggen.

Brussel is een overweldigende, rijke wereld, die je zeker moet verkennen. Dat kan je samen met ons, met de opleiding Kunstwetenschappen & Archeologie.