zondag, 21 april, 2024 - 10:00 tot 16:00
1050 Elsene
Vertrek in de CAVA-leeszaal: lokaal 0.B.036A
Gratis

De campus van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) in Elsene is en was voor velen een tweede thuis. Er werd in de aula's aandachtig geluisterd, maar ook duchtig gebrost. Er werd gedanst op TD's en genoten van een drankje in het Kultuurkaffee, de Opinio of Bar Pilar. De grasvelden waren bij zonnig weer afgeladen vol.

CAVA, het Centrum voor Academische en Vrijzinnige Archieven, is gehuisvest op de campus van de VUB en ontfermt zich over het erfgoed van de VUB. Daarom organiseert CAVA op erfgoeddag het volgende:

• Wandelingen rond Studentenfolklore op de campus
  • Een mini-expo over koten en het studentenleven op de VUB
  • Een scanstudio, waar je langs kunt komen met je oude kiekjes van het leven op de campus en ze gratis kunt digitaliseren. Door de digitale beelden bij CAVA onderdak te geven, geef je hen een goede thuis voor toekomstige generaties!

Let op! Inschrijven is verplicht.

• Studentenfolklore wandeling 1: 11u00-12u00
  • Studentenfolklore wandeling 2: 14u30-15u30
  • De mini-expo en de scanstudio zijn doorlopend open van 10 tot 16u.

Locatie

• Alle activiteiten vinden plaats of vetrekken vanuit de leeszaal van CAVA, die zicht bevindt op het gelijkvloers van gebouw B (lokaal 0.B.036A) op de VUB-campus te Elsene.
  • Een concrete wegbeschrijving naar CAVA vind je hier.

Over CAVA

CAVA is de afkorting voor het samenwerkingsverband tussen het Universiteitsarchief van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het Centrum voor Vrijzinnig Humanistisch Erfgoed vzw (CVHE). Het is  gehuisvest op de VUB Main Campus in Elsene. CAVA streeft ernaar om zorg te dragen voor het culturele geheugen van het vrijzinnig humanisme en de Vrije Universiteit Brussel. Het realiseert zich dat elk menselijk handelen het verdient gedocumenteerd, bewaard en tentoongesteld te worden. Dit geheugen bestaat voornamelijk uit analoge en digitale getuigenissen, en zowel materieel als immaterieel cultureel erfgoed.

Het universiteitsarchief van de VUB werd opgericht in 1990 en omvat 3 kilometer aan lopende archieven. De dienst richt zich vooral op de begeleiding van administratie en de bewaring van historische archieven van de academische gemeenschap; recentelijk is daar ook het beheer van het wetenschappelijk erfgoed bijgekomen. Het archief valt onder de directe verantwoordelijkheid van de rector.

Meer info over CAVA

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact