Het conflict tussen Israël en Palestina roept vragen op. Thema's als Hamas en de Amerikaanse steun aan Israël worden hevig bediscussieerd onder leerlingen. Hoe hard moet je als leraar inspelen op de actualiteit? Met deze vraag gaf De Standaard het woord aan Iris Gysels, lerares geschiedenis aan het atheneum van Tervuren en assistent geschiedenis en cultuurwetenschappen aan onze universiteit.

Door de vele vragen en hoge betrokkenheid van hun leerlingen beslissen leerkrachten geschiedenis vaak om een spoedcursus over het conflict in het Midden-Oosten te geven. Ook Iris Gysels besloot het conflict Israël-Palestina te duiden. Driekwart van haar zesdejaars gaf aan dat ze te weinig wisten om het nieuws te kunnen volgen. Ongeveer vijf leerlingen waren op de een of andere manier betrokken bij het conflict.

Gysels ziet het conflict als belangrijk om te behandelen - "geen vanzelfsprekendheid, omdat veel scholen geen aandacht besteden aan het conflict vanwege een gebrek aan tijd." Waar het voor haar echt om draait is duiden waarom het conflict na al die jaren nog steeds oplaait. Maar daar zijn talloze lessen voor nodig. "Alles uitleggen in één uur. Dat is niet te doen".

De volledige reportage lees je tegen betaling in De standaard.

Meer weten over het conflict tussen Israël en Palestina? Koert Debeuf, expert Midden-Oosten aan de VUB, geeft duiding in een interview in het programma De Ochtend op Radio 1. 'Psychologische klap niet te onderschatten: “Israël dacht dat het militair zo superieur was, deze aanval komt als een schok"