Vier van de twaalf “onderscheidingen wetenschapscommunicatie” van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten (KVAB) en de Jonge Academie gaan dit jaar naar VUB’ers. De prijzen worden uitgereikt aan onderzoekers die zich de voorbije twee jaar intensief hebben ingezet voor een concreet project rond wetenschapscommunicatie.

BIMS

Jan De Beule, Kenny De Commer en Ann Dooms (faculteit Wetenschappen) werden samen bekroond voor hun conferenties ‘The Beautiful Impact of Mathematics in Society’ (BIMS), waarmee ze wiskunde aantrekkelijk maken als studiekeuze. “Ik ben heel trots op het werk dat we als team geleverd hebben”, aldus Jan De Beule. “De erkenning vind ik een zeer mooie beloning voor de inspanning. Ik hoop dat we daarmee de zichtbaarheid van ons geliefd domein, de wiskunde, nog groter kunnen maken.”

Levenswenskaarten

Charlèss Dupont (Faculteit Geneeskunde en Farmacie) maakt met haar kaartspel ‘Levenswensen’ moeilijke onderwerpen rond vroegtijdige of voorafgaande zorgplanning, het levenseinde, sterven en de dood bespreekbaar. Ze geeft tegelijk inkijk in het wetenschappelijke proces achter de aanpak. “Ik ben zeer blij dat we de prijs hebben gekregen”, zegt Dupont. “Ik wil benadrukken dat dit succes enkel mogelijk werd dankzij de inzet en steun van talloze mensen en organisaties, die bereid waren samen te werken. De prijs bevestigt niet alleen de waarde van het project rond de Levenswensen-kaarten, maar benadrukt ook het belang van open communicatie over onderwerpen zoals sterven, het levenseinde en persoonlijke wensen. Ik geloof dat deze prijs helpt om de Levenswensen verder op de kaart te zetten en bijdraagt aan ons doel om gesprekken over onderwerpen zoals sterven, het levenseinde en persoonlijke wensen te normaliseren in een maatschappij waar dat vaak als taboe wordt beschouwd.”

Podcast Welgemeend

De podcast en bijhorende website www.welwerk.be van Francisca Mullens (Faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School) dragen overtuigend bij aan het vergroten van kennis en het ondersteunen van genuanceerde opinies over werk en werktijd bij een breed publiek. “De onderscheiding van de KVAB en de Jonge Academie is een erg fijne erkenning voor het (vaak eenzame) werk dat ik in de podcast en website stak”, zegt Mullens. “Wetenschapscommunicatie heb ik altijd al belangrijk gevonden. Er is zoveel expertise en kennis rond thema's als werk, welzijn en minder werken, maar veel van de expertise komt niet tot het bredere publiek. Het zijn vaak dezelfden die hierover aan het woord zijn. Met de podcast en website hoop ik die expertise (uit verschillende disciplines) wat meer toegankelijk te maken en ook minder bekende en ook jonge experten aan het woord te laten.”

Burgerwetenschap & communicatie rond exotische planten

Iris Stiers (Lerarenopleiding en faculteit Wetenschappen) organiseerde vele burgerwetenschaps- en communicatieactiviteiten (bv. dit UvV college) rond exotische planten en het milieu, waarin informeren en sensibiliseren hand in hand gaan:  “Ik hecht veel waarde aan het maatschappelijk belang van wetenschap en onderzoek, ook in mijn onderzoeksprojecten. En dan is dat de kers op de taart”, vindt Stiers. “Als lerarenopleider koos ik specifiek om het burgerwetenschapsproject te linken met scholen en jongeren. In de schoolcontext kan citizen science een krachtig didactisch middel zijn om specifieke leerinhouden aan te brengen. Ze kan bovendien nieuwe kennis opleveren voor de wetenschap. Citizen science in de klas heeft vele voordelen: leerlingen ontwikkelen onderzoekscompetenties in een authentieke onderzoekscontext waardoor de motivatie zal stijgen, ze laat zien dat wetenschap creatief is en draagt bij aan algemene wetenschappelijke geletterdheid.”

De prijsuitreiking vindt plaats op 14 november 2023 in het Paleis der Academieën in Brussel. Stem zelf voor de Eos publieksfavoriet op EOS Wetenschap