Computerwetenschappen

Wil je kennis en inzicht krijgen in wetenschappelijke technieken, principes en methoden voor het ontwikkelen van software? Wil je kennis en inzicht krijgen in hulpmiddelen nodig om complexe software te ontwikkelen en te onderhouden? Wil je weten met welke technische, menselijke, financiële en maatschappelijke aspecten men rekening moet houden bij het ontwikkelen van software? Wil je leren nagaan dat software doet wat ze moet doen? Wil je ‘veilige’ software die persoonlijke informatie beschermt tegen misbruik leren ontwikkelen? Wil je bestuderen hoe we software intelligent kunnen maken, zodat die leert wat je voorkeuren zijn en zich daaraan aanpast? Wil je software maken die ook op de kleinste toestellen past? Wil je software verspreid over verschillende computers laten samenwerken? Wil je zelf creatief zijn en innovatieve software ontwikkelen?

Download de brochure

Studenten vertellen

De opleiding Computerwetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel is gewoon de beste en leukste opleiding in Vlaanderen. Ik was goed in wiskunde, wou wel iets wetenschappelijk doen. Bij informatica komt heel wat logisch nadenken kijken. Je kan er constructief problemen mee oplossen en je krijgt onmiddellijk feedback over je werk. Het vakgebied blijft ook razendsnel evolueren, alles moet sneller en krachtiger.

“Ik was van jongs af aan het experimenteren met synthesizers, mengtafels, luidspreker... Ik wou zelf zo’n apparatuur maken en wist dat er heel wat computerprogramma’s in zo’n toestellen zaten. Ik had gehoord dat de Vrije Universiteit Brussel over een zeer goede informaticaopleiding beschikte, dat ze uniek was in de manier waarop ze werd opgebouwd en dat proffen met veel passie hun vakken doceerden.”

Bert kon na zijn afstuderen aan de Vrije Universiteit Brussel een beurs verkijgen bij BAEF (Belgian American Educational Foundation) om verder te gaan studeren aan Stanford University. Het Center for Computer Research in Music and Acoustics bracht hem daar de nodige kennis bij over de verwerking van geluid op computers, zodat zijn droom in vervulling kon gaan. Bert startte het bedrijf Percussa op dat geluidssoftware ontwikkelt en muziekinstrumenten bouwt.

“Eindelijk een echte computer en ik zat nog maar in mijn eerste jaar!”

Johan Coppieters volgde als één van de eersten de opleiding Informatica aan de Vrije Universiteit Brussel. Om informaticus pur sang te kunnen worden, liet hij zelfs zijn studies Burgerlijk Ingenieur in Gent voor wat ze waren.

Nadat ik me door het ingangsexamen had geworsteld, ben ik aan de Gentse universiteit met volle moed aan mijn eerste kandidatuur Burgerlijk Ingenieur begonnen. Mijn doel: werken met een echte computer. Op dat moment was het enige bereikbare een programmeerbare zakrekenmachine. In het vakkenpakket zat in de eerste jaren wel geen informatica, maar een beetje wachten kon geen kwaad. Enkele tweedejaars vertelden me dat ik desondanks toch op de computer kon werken. ”Op de computer werken” beperkte zich voor studenten in die tijd tot het intypen van fortran programma's op ponskaarten. Hulp van assistenten kreeg je niet, want die waren al even onbereikbaar als de doorsnee prof.

Plots hoorde ik half december dat er dat jaar aan de Vrije Universiteit Brussel een echte richting ‘Informatica’ gestart was. Na pijnlijk overleg thuis, ben ik dan toch eens gaan kijken. Een vriendelijke assistente gaf me een rondleiding en vertelde dat ik nog kon inschrijven tot begin januari. Het kerstverlof bracht raad en op 3 januari startte ik in Brussel.

“De openheid van assistenten en proffen was een echte openbaring”

Ik kon er als student op een terminal werken! Meer zelfs: het werd zelfs van mij verwacht. Eindelijk een echte computer en ik zat nog maar in mijn eerste jaar! Ik was dus zeer blij met de keuze die ik gemaakt had. De openheid van assistenten en proffen was een echte openbaring. De leerstof waaraan ik werd blootgesteld, was niet alleen van opmerkelijke kwaliteit, maar ook steeds cutting edge.

Vooral de lessen van professor Theo D'Hondt zorgden altijd voor een frisse wind. De man was (en is nog steeds) voortdurend bezig met nieuwe technieken, talen en algoritmes. Hij is steeds op zoek naar nieuwe dingen, dat is als lector zwaar, want je moet telkens een nieuwe cursus maken. Zijn lessen deden je nadenken. Een cursus van buiten leren, bracht je nergens.

Aangezien er nog geen informaticastudentenkring was, ben ik met een paar andere enthousiastelingen de "infogroep" begonnen. Ons hoofddoel was studenten helpen die problemen hadden met het werken op de computerterminals. Maar om geholpen te worden, moest je wel een lidkaart kopen. Nadat men ook in studierichtingen zoals economie van hun studenten verwachtte dat ze op de computer werkten, werden wij in een mum van tijd de grootste kring van de universiteit. Belangrijker zelfs: we waren een van de weinigen die rendabel waren. Met de opbrengsten kochten we boeken en hadden zo al snel een zeer uitgebreide informaticabiblioteek. In mijn laatste jaar werd ik ‘voorzitter’ van de studentenkring.

Aan de Vrije Universiteit Brussel word je klaargestoomd om zeer flexibel te zijn en je te kunnen aanpassen in een steeds in beweging zijnde wereld. Alle technieken, operating systemen, programmeertalen en netwerken die ik ken zijn in de laatste twintig jaar totaal veranderd. Toch heb ik nog geen moment het gevoel gehad dat mijn opleiding tekortschoot, dat ik niet "mee" kon. Steeds kon ik terugvallen op de basis die me werd bijgebracht.

Na mijn studies werd ik assistent in de wetenschappen bij toenmalig decaan Prof. F. Bingen. Een richting informatica was er wel, maar een daadwerkelijk departement bestond nog niet. In 1985 hebben we dan onder leiding van Prof. Theo D'Hondt en drie van mijn jaargenoten PROG opgestart. We maakten een aantal ongebruikte kantoren leeg (al bleek later dat die toebehoorden aan de sterrenkunde, wisten wij veel dat sterrenkundigen daar alleen 's nachts kwamen). We zijn toen met een auto naar het Zuidstation gereden om er goedkope ‘tapis-plain’ te kopen die we in de veroverde lokalen legden. Overigens tot grote verontwaardiging van alle andere bewoners van dezelfde verdieping, die al jaren op de koude rode tegels werkten.

Met Theo D'Hondt en een aantal collega's heb ik eveneens een spinoff opgestart. Na een paar jaar begon ik mijn eigen bedrijf. Tot Mark Vanmoerkerke, toenmalig hoofd van de groep Sun International, me overtuigde om binnen dat bedrijf een informaticatoegang voor reisagenten uit te bouwen. De man was zijn tijd ver vooruit. Er bestond immers nog geen internet en dat was nu net wat hij wou en nodig had.

“Alle technieken, operating systemen, programmeertalen en netwerken die ik ken zijn in de laatste twintig jaar totaal veranderd. Toch heb ik nog geen moment het gevoel gehad dat mijn opleiding tekortschoot, dat ik niet ‘mee’ kon.”

Nadien kwam ik bij toeval de ouders van een vriendinnetje van mijn dochter tegen. Zij hadden een prepress- en reclamebureau. Hun eerste klanten hadden al voorzichtig geïnformeerd naar de mogelijkheden van internet en websites. Grafisch waren deze mensen uitstekend, maar ze misten een sterke technische kant. Ikzelf was dan weer erg geïnteresseerd in de technische mogelijkheden van het internet, maar wist dat het uitzicht van deze nieuwe webapplicaties ook ‘mooi’ moest zijn, iets wat niet echt aan mij besteed was. Na wat brainstormen wisten we waar we naartoe wilden: een duo van zeer technische zaken, gecombineerd met mooie grafische frontends. Het bedrijf werd dan ook ‘Duo nv’ gedoopt.

We maken internetapplicaties in de ruimste zin. Dat gaat van eenvoudige websites tot vrij complexe applicaties. Er zijn B2B projecten, grote intranettoepassingen, maar ook CMS based websites of data ware houses met 40 miljoen records. Steeds een mix van technisch complexe zaken gecombineerd met een mooi design.

We werken dan ook met een gescheiden ploeg van grafici, met een specifieke opleiding in die branche aan de ene kant en technisch sterke programmeurs/informatici aan de andere kant. Onder onze klanten bevinden zich grote namen zoals Adecco, Base, Callebaut, Domo, Eurostar, Sunparks, Thalys, ... maar evengoed kleinere of opstartende ondernemingen die bijvoorbeeld chocolade of contactlenzen via het internet willen verkopen. Vorig jaar hebben we een Europese order binnengehaald voor het op punt stellen van een systeem waarin alle spoorwegen hun prijzen dumpen en waar je als klant kan aan vragen: hoe ga ik van Brugge naar Athene en wat kost me dat?

(Interview 12 oktober 2005)

Studeren aan de universiteit alleen maar theorie zonder praktijk? Niet bij ons: bij Computerwetenschappen toetsen we de theorie steeds opnieuw aan de praktijk. Algoritmen en datastructuren, of discrete wiskunde klinken misschien niet als muziek in je oren, maar worden heel boeiend wanneer je de toepassingen ervan gaat inzien en mag uittesten.

Bovendien vind ik het belangrijk dat je altijd bij een prof terecht kan met vragen of dat die openstaat voor discussie. De opleiding Computerwetenschappen aan de VUB geeft mij dit allemaal en dat in combinatie met studeren in deze bruisende stad.

OVERTUIGD OM TE KOMEN STUDEREN AAN DE VUB?

Start je inschrijving nu!

Internationale kansen

Overstijg je grenzen

We leren je niet alleen over de grenzen van je specialisatie of je vakgebied heen te stijgen: je kan ook over de grenzen van Vlaanderen heen stijgen door een semester lang aan een buitenlandse universiteit, bv. in Duitsland, Spanje, Zweden of Zwitserland te gaan studeren.

Uitwisselingsmogelijkheden

Binnen de opleiding Computerwetenschappen kan je op Erasmus-uitwisseling naar:

Duitsland
Spanje
Zweden
Zwitserland

Ook buiten Europa zijn er heel wat mogelijkheden. Voor een actueel en gedetailleerd overzicht van alle EU en non-EU bestemmingen binnen de exchange programma’s, contacteer exchange.outgoing@vub.ac.be

Eerste stap op de arbeidsmarkt

Vraag steeds groter dan aanbod

De vraag naar hooggeschoolde informatici is nog steeds groter dan het aanbod. De Belgische economie heeft een grote nood aan informatici. Er zijn nog steeds vacatures die maandenlang openstaan of zelfs oningevuld blijven. Met een universitair diploma Computerwetenschappen of Toegepaste Informatica kun je alle kanten op. Je kunt uiteraard werken in één van de vele softwarebedrijven, maar ook in de informatica-afdeling van bedrijven waarvan de kerntaken zich niet in de informatica bevinden zoals banken, verzekeringen, de industriële sector, gezondheidszorg, transport, overheidsdiensten...

In je eigen zaak, voor de klas of in het onderzoek

Ook een eigen zaak opstarten behoort tot de mogelijkheden en uiteraard kun je ook gaan lesgeven zowel in het reguliere onderwijs (secundair en hoger onderwijs) als in het bedrijfsleven. Tenslotte kan je fundamenteel of toepassingsgericht onderzoek verrichten en werken aan een doctoraat.

Enkele functies van een universitair geschoolde informaticus:

  • De ICT-architect tekent de technische en functionele structuur van een softwareoplossing uit. Dit is te vergelijken met het werk van een bouwkundig architect, die de technische en de functionele structuur van een gebouw uittekent.
  • De ICT-analist bestudeert tijdens de voorstudie van een informaticaproject de bedrijfsbehoeften en zet deze om in een plan voor een concrete oplossing, inclusief een raming van de benodigde inspanningen en kosten. Vaak assisteert hij de ICTarchitect.
  • De ICT-consultant zoekt ICT-oplossingen voor problemen bij bedrijven, verheidsinstellingen, organisaties, etc. Hij identificeert en definieert mogelijkheden om (bedrijfs)processen te vereenvoudigen en te verbeteren. Hij analyseert problemen en stelt oplossingen voor.
  • De softwareontwerper vertaalt de plannen van de ICT-architect en de analist in een concreet softwareontwerp dat vervolgens kan worden gerealiseerd door de programmeurs.
  • De projectmanager is verantwoordelijk voor de algemene opvolging van een project. Hij zorgt voor de administratie, onderhoudt contact met de klant en de leveranciers en ziet er op toe dat de projectmedewerkers lastenboek en deadlines respecteren.
  • Een onderzoeker in de computerwetenschappen draagt bij tot de vooruitgang van het vakgebied zelf. Het vakgebied is nog in volle ontwikkeling en er is geen gebrek aan uitdagingen. Als onderzoeker kan men aan de slag op een universiteit, een onderzoeksinstituut of een bedrijf.
  • De webspecialist bedenkt, ontwerpt en ontwikkelt nieuwe webtoepassingen of nieuwe versies van bestaande websites en webtoepassingen. Het kan hierbij gaan om internet- en intranetsites, webportalen, mobiele toepassingen, e-commerce systemen, e-government systemen, e-learning systemen, entertainment...
  • De databasemanager ontwerpt en beheert databanken. Hij waakt hierbij over de efficiëntie en de veiligheid van de gegevens.

Je wil het professioneel helemaal maken? De VUB staat je enthousiast bij, met onder andere workshops en networkevents, permanente vormingen en startersseminaries, een eigen Career Center, hulp en tips bij sollicitaties, enzovoort. Kortom, alles voor een carrière als hoogvlieger.

Blijven studeren

Het bachelordiploma in de Computerwetenschappen is een volwaardig diploma waarmee je op de arbeidsmarkt terecht kan, maar het is vooral een perfecte basis om door te stromen naar één van de aangeboden computerwetenschappelijke masteropleidingen.

Maar ook daarrna kan je nog verder studeren. Studeren is niet langer beperkt tot één fase in het leven. De VUB heeft daarom een groot aanbod van opleidingen die je kan combineren met een baan. Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in je vakgebied en je toekomst gaaf houden? Kies voor de combinatie ‘Werken en studeren’ aan de VUB.

Infopunt Studenten

+32-2-6292010
info@vub.ac.be

StudieBegeleidingsCentrum (SBC)

+32-2-6292306
begeleiding@vub.ac.be

StudentenAdministratieCentrum (SAC)

sac@vub.ac.be

Faculteitssecretariaat Wetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen

secr@we.vub.ac.be