Kunstwetenschappen en Archeologie

Wil je kunstwerken niet alleen bestuderen in een kunsthistorisch kader (techniek, vorm, stijl, beeldtaal, betekenis...), maar ook in een zo ruimmogelijk algemeen (cultuur)historische context?Zoek je een opleiding met een sterke eigen identiteit, een uitdagend en intensief parcours?Ben je een eigenzinnig persoon die regelmatig de wenkbrauwen fronst en het vakjesdenken niet kent?Wil je studeren in een stad met de belangrijkste musea en instellingen op het vlak van Kunstwetenschappen en Archeologie (BOZAR, Wiels, de musea van het Jubelpark, Koninklijk Filmarchief, la Fonderie …)?

Lees verder

Students have their say

Als studente Kunstwetenschappen en Archeologie vormt Brussel met zijn rijk verleden, vele musea en prachtige architectuur de perfecte studieomgeving.

Wat me deed kiezen voor de Vrije Universiteit Brussel is niet alleen het vrijzinnige denkmilieu, maar ook de rustige, groene omgeving van de campus.

Bovendien zijn er verschillende faculteiten geconcentreerd op de campus Etterbeek en niet verdeeld over de stad. Hierdoor krijg je de kans om ideeën uit te wisselen met studenten van allerlei richtingen.

"Zelf ben ik geen artiest, maar eerder een cerebraal mens"

Toen ik nog kind was, vertoefde ik al vaak op wat later de VUB-campus zou worden. Ik woonde in de buurt en vond het verlaten militaire oefenterrein een perfect speelterrein. Dat was nog lang voor het eerste VUB-gebouw er werd opgetrokken. Ik heb in mijn jeugd de geschiedenis van de universiteit van dichtbij kunnen volgen. Zo heb ik de ULB zien branden in ’68, en herinner ik me nog de grote studentenprotesten. Tegenwoordig kom ik nog geregeld sporten op de atletiekpiste.

Ik wilde absoluut aan een Brusselse universiteit studeren. Ik was al van jongsaf gebiologeerd door kunst – mede doordat mijn oudere broer beeldende kunst studeerde aan Sint-Lukas – en koos bewust voor de studie Muziekgeschiedenis. Zelf ben ik geen artiest, maar eerder een cerebraal mens. Dat wil niet zeggen dat ik niet creatief ben: mijn huidige job vergt zelfs enorm veel creativiteit. Ik moet me inleven in de wereld van kunstenaars, hen begrijpen en helpen hun werk op de best mogelijke manier een podium te geven.

"Muren willen afbreken is het belangrijkste wat ik heb meegenomen uit mijn studententijd."

Mijn vader was een beenhouwer, maar daarnaast ook een gepassioneerd fotograaf die ook prachtige onderwaterfilms maakte. Ik had bovendien het geluk de negende van tien kinderen te zijn. Mijn broers en zussen hebben de meest uiteenlopende beroepen gekozen, en mede daardoor stuitte mijn studiekeuze thuis op weinig verzet.

Ik was eigenlijk een heel slechte student (lacht). Een typisch product van de neoliberale jaren tachtig, toen er meer studenten met de auto naar de VUB reden dan dat er mensen in de les zaten, en er geen kranten meer gelezen werden. Ik had mijn vrijheid goed genegotieerd en had een auto gekregen van mijn ouders. Een 2 PK – die ik overigens nog steeds heb en aan het restaureren ben. Die auto was bijna een mascotte, en ik kan het aantal keer niet meer tellen dat ik hem moest gaan zoeken, omdat mijn vrienden hem voor de grap weer maar eens hadden opgetild en verstopt. Dankzij deze wagen kon ik mijn medestudenten meeslepen door het hele land. Naar Orval bijvoorbeeld, om er het evenwicht tussen religie, het mentale en de handenarbeid te bewonderen. Ik ben niet gelovig, maar dat betekent niet dat ik onze roots niet ken. En het bier was natuurlijik mooi meegenomen (lacht).

Tijdens mijn studies heb ik enkele mensen van de voorgaande generatie ontmoet naar wie ik vandaag nog steeds opkijk. Professor Micha Namenwirth bijvoorbeeld, maar ook professor Els Witte. Het zijn mensen die toen al over de muurtjes heen keken en multidisciplinair dachten in hun onderzoek. En dat is erg belangrijk, ook in de kunsten. De grootste kunstenaars van vandaag zijn mensen die buiten hun eigen hokje durven te denken, zoals Anne Teresa De Keersmaeker, Luc Tuymans, Jan Fabre en Jan Lauwers.

"Tot mijn wanhoop wil mijn zoon niet in Brussel studeren"

Muren willen afbreken is het belangrijkste wat ik heb meegenomen uit mijn studententijd. En de weg is nog lang, want er zijn nog zoveel muren die moeten worden gesloopt. Tussen verschillende gemeenschappen en verschillende kunstdisciplines, maar ook tussen de kunstenaarspraktijk en de academische kunststudie. Daarom ben ik ook een fervent lid van het Platform Doctoraat in de Kunsten. Zelf sta ik ook voortdurend met één been in de praktijk, en het andere in het academisch-theoretische. En ik stel vast dat het wederzijdse wantrouwen en de koudwatervrees jammer genoeg nog erg groot zijn. Het is het verhaal van de kip en het ei: voor mij ligt de creativiteit van de kunstenaar aan de basis, maar tegelijk kan een kunstenaar niet creëren zonder aan onderzoek te doen.

Mijn oudste zoon zal binnen afzienbare tijd beginnen studerenMaar tot mijn wanhoop wil hij dat niet in Brussel doen. De jongeren van vandaag zijn een stuk conservatiever en huiselijker dan vroeger, en studeren liever in beschutte provinciestadjes. Maar in ‘Tobbackgrad’ mogen ze niets meer, enkel nog netjes in het gareel lopen. Brussel is een bruisende metropool, en een veel interessantere omgeving om te gaan studeren. Bovendien koester ik enorm de fundamentele onafhankelijkheid van het onderzoek aan de VUB. Ik sta dan ook voor honderd procent achter de rector als die pleit voor internationalisering. De hoofdstad van Europa verdient een sterke, degelijke universiteit. Volgens mij is samenwerken de enige manier om te kunnen overleven in het internationaal almaar concurrentiëlere klimaat. Heel wat academici werken nu al samen over de taal- en gemeenschapsgrenzen heen; hopelijk volgt de administratieve molen snel. Maar eerst moeten de politici hun verantwoordelijkheid opnemen.

“Passion, Patience, Persévérence”

Leeftijd

Rijpe vijftiger

Diploma behaald aan de Vrije Universiteit

Brussel

Licenciaat Archeologie en Kunstgeschiedenis

Beroep

Directeur-generaal Europalia

Eerste job na het behalen van mijn diploma

Drie jobs tegelijk: tekstschrijver VRT Radio, assistent aan de vakgroep Archeologie van de Vrije Universiteit Brussel en assistent tentoonstellingen Europalia.

Meest opmerkelijke studententijdmoment

Mijn hele studententijd. De toen zeer kleine klassen, brossen was dus heel moeilijk. Maar ook de lessen aan de ULB. En natuurlijk de schitterende reizen die we maakten met Antoine, de secretaris van de afdeling, een man uit de duizend.

Beste karaktereigenschap gescherpt aan de Vrije Universiteit Brussel

Mijn kritische zin en feesten organiseren

Redelijk eigenzinnigheidsfactor

Passion, Patience, Persévérence

Meest memorabele professionele gebeurtenis(sen)

Mijn eerste uitzending ‘Brusselse Kunst en Kant’ op Radio 1, de eerste tentoonstelling waar ik als co-commissaris mocht aan meewerken in het kader van Europalia over Griekenland, de zomerse opgravingscampagnes in Libanon, zelfs al was het toen volop burgeroorlog. De voorbije edities van Europalia. Maar het meest verrijkende en voor mij belangrijkste aspect in mijn job is ongetwijfeld de kans om regelmatig boeiende mensen te ontdekken en de prachtige ploeg mensen waar ik vandaag mee werk.

Minst memorabele professionele gebeurtenis

Enkele maanden als directeur van een associatie waar ik me echt niet verwant mee voelde.

Mooiste persoonlijk moment

Dat is persoonlijk

Favoriete vrije tijdverdrijf

Tijd wat?

De droom die ik nog wil nastreven

Misschien nog eens les geven, al die ervaring overdragen.

Studeren in Brussel is...

Zoveel meer dan studeren.

(Interview 9 oktober 2007)

OVERTUIGD OM TE KOMEN STUDEREN AAN DE VUB?

Start je inschrijving nu!

international opportunities

Binnen deze opleiding kan je op uitwisseling naar:

Cyprus
Duitsland 
Nederland
UK

Voor een actueel en gedetailleerd overzicht van alle EU en non-EU bestemmingen binnen de exchange programma’s, contacteer exchange.outgoing@vub.ac.be

after your education

Phd

Masterdiploma op zak, maar niet meteen zin om de academische wereld te verlaten? Als doctoraatsstudent voer je minstens 4 jaar lang voltijds onderzoek uit aan de universiteit. Benodigd: een promotor, een onderzoeksonderwerp en voldoende financiering. Drie keer check? Waag je kans en doctoreer.

First step in the market

Een alumnus met het diploma Kunstwetenschappen en Archeologie van de Vrije Universiteit Brussel beschikt over een waaier van kwaliteiten: een brede basiskennis en vorming, in staat zelfstandig te werken, competent, communicatievaardig, kennis en ervaring in diverse beroepspraktijken.

Deze kwaliteiten openen een waaier van jobmogelijkheden. Niet alleen in musea, de archeologische beroepswereld of in de brede erfgoedsector, maar ook in de media, het wetenschappelijk onderzoek, het onderwijs en heel wat sectoren van het sociale en culturele leven, alsook de administraties rond erfgoed, leefmilieu, kunst en cultuur.

Je wil het professioneel helemaal maken? De VUB staat je enthousiast bij, met onder andere workshops en networkevents, permanente vormingen en startersseminaries, een eigen Career Center, hulp en tips bij sollicitaties, enzovoort. Kortom, alles voor een carrière als hoogvlieger.

Continue studying

Na de master kan je nog verder studeren. Kijk er eens het aanbod master na masteropleidingen op na, meer in het bijzonder de opleiding ‘Archivistiek: erfgoed en hedendaags documentbeheer’.

Studeren is niet langer beperkt tot één fase in het leven. De VUB heeft daarom een groot aanbod van opleidingen die je kan combineren met een baan. Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in je vakgebied en je toekomst gaaf houden? Kies voor de combinatie ‘Werken en studeren’ aan de VUB.

Infopunt Studenten

+32-2-6292010
info@vub.ac.be

StudieBegeleidingsCentrum (SBC)

+32-2-6292306
begeleiding@vub.ac.be

StudentenAdministratieCentrum (SAC)

sac@vub.ac.be

Faculteitssecretariaat Letteren en Wijsbegeerte

+32-2-6293905
faclw@vub.ac.be