Moduleerbaar licht en herstelplekken

De ontmoetingsplaats, gesitueerd op de VUB tussen de U-residence en de Basic Fit, werd ontworpen door Iris Pissens van de onderzoeksgroep MERLIN (MOBI), onder begeleiding van Prof. Dr. Valéry Ann Jacobs, samen met de private partner Schréder en de steun van het departement Infrastructuur. De plek doet dienst als ‘herstelplek’: een plek waar je kan herstellen van mentale vermoeidheid of stress en waar je even kan ontsnappen aan de dagelijkse zorgen. Dankzij de centrale ligging naast het openbaar vervoer en dicht bij de sport infrastructuur, kunnen zowel personeel en studenten van de VUB, als sporadische bezoekers hier genieten van een pauze.

Wanneer het donker is, kunnen bezoekers de kleur en intensiteit van de verlichting naar wens aanpassen. Dit doen ze aan de hand van de Schréder ITERRA applicatie die je kan downloaden in de App of Play Store. De instellingen blijven 10 minuten behouden, en veranderen dan terug naar de standby-modus.

Download hier de Schréder ITERRA app voor iOS

Download hier de Schréder ITERRA app voor Android

Ontmoetingsplek U-residence met verlichting

Living Lab onderzoek

Het Living Lab onderzoekt in welke mate de bezoekers geïnteresseerd zijn in het aanpassen van de verlichting naar hun noden op een gegeven moment. Daarnaast onderzoekt het ook de impact van die verlichting op de perceptie van de stadsomgeving en de verbetering van de cognitieve functies die daaruit voortkomt.

Het onderzoek wordt gedaan door middel van een enquête aan de ontmoetingsplaats, tijdens de laatste maanden van 2023.  VUB studenten en personeel, maar ook andere bezoekers van de rustplek, zullen gevraagd worden om te kiezen tussen verschillende verlichtingscenarios en een aantal vragen te beantwoorden rond herstellende semi-publieke ruimtes.

De voordelen van semi-publiek design van ruimtes

Voorpleinen, ingangen van ziekenhuizen en kleine, groene plaatsen kunnen ingezet worden om tegemoet te komen aan de behoefte van bewoners om buiten samen te komen met vrienden of familie, of even uit te rusten om zo stress en vermoeidheid te verminderen. Kleine plekjes tegen voorgevels, of ondergebruikte plaatsen kunnen nieuw leven ingeblazen worden door de installatie van banken, verlichting, en groen zoals struiken en aromatische planten.