2022_Living Campus Walk_Koning fiets_Twee mannen op de fiets aan het Braemgebouw_Etterbeek_VUB

Waarom fietsen in de stad?

De meest gezonde en klimaatneutrale manier om je te verplaatsen? Naast wandelen is dat natuurlijk fietsen. Daarom voert de faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie onderzoek naar pendelende fietsers.

De gunstige effecten van fietsen op de gezondheid blijken talrijk: mensen die op de fiets springen zijn aandachtiger op het werk, beter geluimd en leven langer in goede gezondheid.

De levensverwachting van een fietser is hoger dan die van een automobilist. Fietsers winnen acht levensmaanden dankzij de gunstige invloed van het fietsen op hun cholesterol en hun cardiovasculair systeem.

De keerzijde van de medaille is wel: wat met de luchtvervuiling en het ongevallenrisico?

Het ongevallenrisico kost een fietser zeven levensdagen en de luchtvervuiling 21 dagen. Alles bij mekaar winnen de fietsers zo toch ongeveer zeven levensmaanden. Zet je tweewieler al maar klaar!

2022_Living Campus Walk_Overzichtskaart_Etterbeek_VUB

Tip voor gezonde lucht

Zoek een pendeltraject langs rustige parallelwegen. Want al fietsend door de hoofdstad stel je je als fietser bloot aan luchtvervuiling. Uit VUB-onderzoek blijkt dat het aantal fijne stofdeeltjes ingeademd door fietsers vier keer hoger ligt dan als je met de auto hetzelfde traject aflegt. Je kan een route uitstippelen met de Brusselse Fietsrouteplanner of cycle.travel, waarbij je de drukke punten vermijdt.

Tip voor veilige wegen

De VUB blijft (met succes) bij overheden pleiten voor veiliger fietsen rond de campussen. Want het ongevallenrisico is voor fietsers effectief hoger dan voor automobilisten. Zo kreeg de Fraiteurbrug al een fiets- en wandelpad en ligt er voor het station een fietspad. Gevaarlijke punten worden stap voor stap weggewerkt.

Studenten en fietsers op de esplanade aan het gebouw D op Campus Etterbeek